Музеј модерне уметности у Варшави – ко га је дизајнирао?

Музеј модерне уметности у Варшави Ко га је дизајнирао
фото: Марта Ејсмонт артмусеум.пл

Варшава, престоница сталних промена и развоја, добила је Музеј модерне уметности – симбол модерности који отвара нове перспективе. Од самог почетка, ова институција је била замишљена да буде више од обичне галерије или изложбеног простора. Његова мисија је да изазове дијалог, открије нове перспективе и трансформише град у живи центар савремене културе. Музеј модерне уметности у Варшави – ко га је дизајнирао? Једноставан, минималистички облик изазива помешана осећања и међу становницима и међу ликовним критичарима. Ко стоји иза дизајна ове зграде која је од самог почетка изазивала контроверзе и емоције?

Музеј модерне уметности у Варшави – ко га је дизајнирао? Бурна историја пројекта

Идеја о стварању Музеја модерне уметности у Варшави датира из 2005. године. У ово време Варшава почела интензивно да тежи ка простору посвећеном савременој уметности, који је недостајао престоничком културном пејзажу. Покренут је међународни конкурс за дизајн, на којем је 2007. године победио швајцарски архитекта Кристијан Керез. Његов предлог за храбру и монументалну структуру требало је да буде подигнута на тргу Дефилад. Међутим, пројекат је убрзо наишао на препреке везане за власништво над земљиштем и промену концепта самог музеја, који би на крају укључио и седиште Вариете театра.

Музеј модерне уметности у Варшави
фото: брила.плКоначна визуализација дизајна зграда на Плац Дефилад у Варшави, коју је дизајнирао Тхомас Пхифер.

Након раскида уговора са Керезом 2012. године, град је одлучио да покрене нови конкурс, на којем је победио амерички студио Тхомас Пхифер анд Партнерс. Коначна верзија пројекта била је минималистичка, светла, модерног, суздржаног карактера. Био је намењен не само да употпуни окружење Плац Дефилад, већ и да се отвори за становнике, нудећи приземље пуно стакла, позивајући људе унутра. Изградња је почела 2019. године, али се суочила са изазовима попут пандемије. Захваљујући упорности тима, музеја 2024. отворио је своја врата као модеран изложбени простор који инспирише и изазива живахне дискусије.

Музеј модерне уметности у Варшави споља
фото: ввв.скисцраперцити.цом

Како је амерички архитекта Томас Фајфер редизајнирао Варшаву

Музеј модерне уметности у Варшави дизајнирао је изванредни амерички архитекта Тхомас Пхифер. Познат широм света по својим визионарским дизајнима који комбинују функционалност са минималистичком естетиком. Фајфер је оснивач архитектонски студио Тхомас Пхифер анд Партнерс са седиштем у Њујорку. Овај студио је годинама специјализован за пројектовање савремених јавних зграда, музеја и културних институција. Његов јединствени стил заснива се на хармоничном споју архитектуре са окружењем и максималном коришћењу природног светла. Ово чини ове просторе пријатељским и инспиративним за посетиоце.

Музеј модерне уметности у унутрашњости Варшаве
фото: Марта Ејсмонтартмусеум.пл

Стил Томаса Фајфера и његов приступ архитектури

Пхиферове дизајне карактерише економичност облика, елеганција и пажња према сваком детаљу. Архитекта је познат по својој љубави према светлости и простору. Његове зграде делују као да су отворене, пуне светлости и добро осмишљене у смислу функционалности. Многи од његових пројеката, укључујући Музеј модерне уметности у Варшави, су минималистичке структуре које користе велико застакљивање и природне материјале. Ово омогућава суптилну интеграцију објеката у урбани пејзаж. Фајфер сматра да јавне зграде, а посебно музеји, треба да стварају просторе који обогаћују свакодневни живот људи и инспиришу их на размишљање.

Музеј модерне уметности у Варшави Поглед споља
фото: Давид Зуцховицз АгенцјаВиборцза.пл

Његови претходни радови, као што су Музеј уметности Северне Каролине и Музеј стакла Цорнинг, савршено показују Фајферов приступ дизајну изложбених простора. Он ствара места која откривају лепоту уметничких дела представљених тамо. Ови пројекти су освојили бројне награде, а победник је и сам Фајфер престижне награде, као што је Национална награда за дизајн у категорији архитектуре.

Концепт Музеја модерне уметности у Варшави

Избор дизајна Томаса Фајфера за Музеј модерне уметности у Варшави имао је посебан значај за град. Његова визија музеја, који се налази у срцу Варшаве на Плац Дефилад, имала је за циљ да створи простор који је отворено место сусрета за становнике и посетиоце. Зграду карактерише једноставност и елеганција – широко застакљивање повезује унутрашњост музеја са урбаним простором, дајући осећај транспарентности и приступачности.

Музеј модерне уметности у Варшави
фото: Марта Ејсмонт вогуе.пл

За Фајфера је било важно да се музеј уклопи у свакодневни живот града. Желео је да привуче људе и на изложбе и да проводе време у оближњим јавним просторима.

Фајфер је нагласио да је приликом стварања Варшавског музеја желео да у пројекту одрази дух модерне архитектуре. Варшава. Визија града који се динамично развија и отвара за савремену уметност. Модерни, геометријски облици и отворени простори у његовом дизајну су симболи обнове и модерности који дефинишу данашњу престоницу Пољске.

Остаје питање да ли ће модерна визија Томаса Фајфера, са својим минималистичким карактером и строгошћу форми, успети да убеди Варшаване који имају помешана осећања о естетици новог музеја у самом центру престонице?

Музеј модерне уметности у Варшави – архитектура која изазива контроверзе

Архитектура објекта изазива помешана осећања – и међу становницима и међу критичарима. Модеран облик музеја, чији је сирови минимализам у супротности са монументалношћу Палате културе, покренуо је живу дискусију о томе да ли се такав пројекат уклапа у центар Варшаве.

Музеј модерне уметности у Варшави Поглед из унутрашњости
фотовогуе.плМузеј модерне уметности у Варшави – ко га је дизајнирао?

Упркос амбициозним претпоставкама пројекта, реакције јавности на појаву новог музеја показале су се екстремним. Многи људи верују да зграда у којој доминирају правоугаони облици подсећају на индустријски објекат или складиште.

Критичари такође постављају питање неусаглашености са околном архитектуром. Они се плаше да строги облик неће добити одобравање међу становницима Варшаве који су навикли на традиционалније форме. Позитиван пријем естетике новог музеја може потрајати, поготово што се друштвене естетске навике тешко мењају.

Међутим, сваки изузетна уметност има своје присталице и противнике. Можда се управо то дешава са Музејом модерне уметности у Варшави – пројектом који је подједнако инспиративан колико и контроверзан.

Музеј модерне уметности у Варшави Спољашња конструкција
фото: Марта Ејсмонт вогуе.пл