Кампања „Склоните се од крзна“ у новој верзији

Петина кампања „Одврати се од крзна“.
Пхото еу.усатодаи.цом

Кампања „Склоните се од крзна“. је иницијатива коју води ПЕТА. Његов циљ је да промовише свест о етичким и еколошким аспектима узгоја крзна подстицање људи да престану да носе одећу од природног животињског крзна. Први пут су га представили свету модели Босс Моделс Ворлдвиде на „живом билборду“ 30. октобра 1996. године. Недавно је ПЕТА такође имала за циљ да направи и друге материјале на бази животиња, као нпр вуна, кожа и паперје, неприхватљиви као крзно. Организација користи стару кампању да поново скрене пажњу на услове у којима се животиње узгајају и кољу.

Хуманитарност и мода

„Људи за етички третман животиња“ – пуни је назив међународне невладине организације чији је основни циљ заштита права животиња. Позната је по својим провокативним и контроверзним активностима које имају за циљ да привуку пажњу јавности и скрену пажњу на постојеће проблеме у вези са злостављањем животиња. 1980. године, године када је основана, крзна су и даље била статусни симбол. „Сви су желели да имају крзно“ – присећа се Ингрид Њукирк, суоснивач организације. “Али сада је то прошлост.”

Окрените се од крзна. И од коже, вуне, доле...
„Склони се од крзна. А од коже, вуне, пуха…“
извор: вогуе.цом

Цалвин Клеин је био један од првих великих модних брендова који су остали без крзна. Све ово након што је ПЕТА упала у његову канцеларију у Њујорку 1994. године. Исте године је објавила садржај који рекламира кампању „Окрени се од крзна“, у којој су супермодели тврдили да би радије били голи него да носе крзно. Друштвени медији и шири културни разговор о етичкој потрошњи погурали су ово још даље. У 2017, Гуцци је објавио да је крзно прошло. А 2021. године, њена матична компанија Керинг потпуно се ослободила крзна, придруживши се редовима луксузних брендова од Цханела до Версацеа.

Иако брендови и даље користе крзно, његова продаја се полако третира као неприкладна. У неким земљама као нпр Калифорнији и Израелу чак је и противзаконито. Међутим, када је то био безначајан део активности већине компанија, Кожни производи су покретач продаје у индустрији. Тако да изгледа да овога пута ПЕТА има још већи орах.

“Одмакни се од крзна. А од вуне, коже, паперја…”

Посматрамо последњих година растућа свест и интересовање за заштиту животиња у индустрији одеће. Многе компаније и дизајнери предузимају кораке да смање или потпуно елиминишу кожну галантерију, вуну и паперје из својих колекција. Па ипак, за огромну већину брендова, одустајање од коже или вуне није добра идеја. Неколико врхунских компанија које су се обавезале да ће се ослободити крзна игнорисале су позиве активиста да учине исто чак и за егзотичне коже попут крокодила, змија и ноја, а камоли кравље.

„Окрените се од крзна“ и још много тога
„Окрени се од крзна“ и још много тога
извор: раисингсхееп.нет

Такође за многе потрошаче, употреба вуне и коже изгледа мање контроверзна од крзна или егзотичне коже. Многи људи мисле да кожа од крава и оваца није производ због којег се животиње узгајају искључиво за њихову кожу, за разлику од животиња попут минка или крокодила. Међутим, ПЕТА тврди да је индустрија једнако сурова и да угрожава добробит животиња које су део ње.

Упркос развоју алтернативних синтетичких материјала, потрошачи су ти који заправо имају значајан утицај на одлуке које доносе брендови одеће. Свесним одабиром куповине, изражавањем мишљења и подржавањем бренда који се бави про-животињским активностима, они могу утицати на трансформацију модне индустрије. „Напорно радимо да пробудимо људе“, рекао је Њукирк. „Крзно је сада очигледно, кожа постаје све очигледнија… вуна је најтежа.” Кампања „Окрени се од крзна” подсећа да, пошто је крзно прошлост, шансу имају и други материјали.