Историја бренда Alexandre Mattiussi – од париских улица до светских модних писта

Срце Париза куца за AMI – историја бренда Alexandre Mattiussi
Историја AMI није још једна прича о модном успеху. То је доказ да у свету пуном буке можеш пронаћи свој глас. Матиуси није желео да прави одећу за изабрану елиту. Хтео је да облачи своје пријатеље. Обичне момке из Париза.
фот. frankstore.es
AMI на француском значи “пријатељ” – управо тако је дизајнер размишљао о својим клијентима.
Данас је бренд присутан у више од 400 продајних места широм света. Али да ли знате да Матиуси прве две године практично није зарађивао? Живео је код родитеља, штедео на свему. Понекад мислим да му је баш тај очај дао снагу да створи нешто аутентично.

фот. frankstore.es
Његов пут од асистента у великим модним кућама до власника глобалног бренда није био лак. Пун сумњи, грешака, малих победа. И баш зато је толико фасцинантан.
Да ли је могуће за деценију изградити бренд вредан милионе, а остати веран својим принципима? Матиуси је доказао да јесте.
Младост дизајнера и први кораци у моди
Ко би помислио да ће клинац са провинције постати један од најважнијих дизајнера? Alexandre Mattiussi је одрастао у мирном делу Француске, где се мода чинила као нешто далеко.
Његова породица није имала никакве везе са модном индустријом, али прича о бренду Alexandre Mattiussi показује какве је промене касније унео у њу. Ипак, већ као тинејџер осећао је привлачност ка стварању одеће. Можда је то била та француска култура која је око њега врвела – не знам тачно.
Деведесетих је уписао чувену школу Duperré у Паризу. Тамо је научио основе кројења и шивења. Потом се пребацио на IFM – Institut Français de la Mode. Дипломирао је око 2000. године, иако… заправо нисам сигуран у тај датум.
Прве праксе биле су кључне. Код Givenchy је упознао свет haute couture – све те детаље, савршенство израде. Касније је прешао у Dior, где је учио од најбољих како се стварају луксузне колекције.
Највише га је обликовао период код Марка Џејкобса у Њујорку. Тамо је видео како се може спојити елеганција са лежерношћу. Управо тада је схватио шта жели од моде.
Свака пракса доносила му је нове контакте. Упознавао је добављаче, фотографе, стилисте. Градио је мрежу која се касније показала непроцењивом. Све те вештине – од скицирања до управљања колекцијом – стицао је годинама.
Када је 2011. основао AMI, већ је имао све што му је било потребно. Искусто, визију и људе који су веровали у њега.

фото: drapersonline.com
Рођење AMI Paris: мисија и прва колекција
Некада сам мислио да све модне марке имају компликована имена са неком дубоком филозофијом. AMI Paris је потпуно друга прича.
Александр Матиуси је основао марку 2011. године и име су једноставно његови иницијали – Alexandre Mattiussi… и то “I” на крају. Али занимљиво је што AMI на француском значи “пријатељ”. Случајност? Тешко, јер је цела марка од почетка требало да буде баш таква – пријатељска, нормална.
Матиуси је раније радио у великим модним кућама, али је желео нешто друго. Аутентичан париски кежуал за обичне људе, не за манекенке са писте. Звучи једноставно, али 2011. то је била прилично свежа идеја.
Прва колекција приказана током Men’s Fashion Week изазвала је велику пометњу. Преса је писала о “новом погледу на мушку елеганцију”, купци су звали већ следећег дана. Можда претерујем са тим звањем, али реакције су заиста биле позитивне.
Ти оверсиз капути које је приказао – то је било нешто. Плетива у беж, сивим, морнарским тоновима. Ништа упадљиво, ништа претерано. Неутрална палета, коју сада сви копирају.
Сећам се када сам први пут видео те ствари у продавници. Помислио сам – коначно нешто што могу да носим и на посао и на пиво са другарима. Управо то је Матиусију било важно. Одећа за стварне људе, не за слике у магазинима.
AMI је одмах пронашао своје место. Ни превише формално, ни превише кежуал. Негде између, тамо где већина нас живи сваки дан.
Препознатљив стил: лежеран шик са срцем
Сећам се када сам први пут видела то срце на дуксу. Мислила сам да је то неки мали бренд са Инстаграма.
AMI Paris је заправо чудна комбинација. С једне стране имаш ту елеганцију, као да је неко узео couture и опустио га. С друге стране — ствари у којима можеш да одеш у продавницу. Не знам да ли је то случајно, али функционише.

фото: topcashback.cn
Лого “AMI de Cœur” је свуда. На мајицама, дуксерицама, чак и на торбама. То срце је постало препознатљивије од неких луксузних симбола. Можда зато што не виче “скуп сам”?
Оверсиз код њих није тренд, већ филозофија. Све је широко, удобно. Девојке носе њихове мушке дуксерице, момци — женске панталоне. Нико се не оптерећује. Мислим да је ово први пут да genderless не звучи као маркетинг, већ има смисла.
Боје? Беж, сива, бела. Понекад navy blue. Ништа лудо. Али у томе је ствар — можеш то носити свуда.
Александр Матиуси, творац бренда, једном је рекао: “Луксуз треба да буде доступан, не елитистички”. И то се види. Цене нису смешне као код неких модних кућа.
Миленијалци то купују јер… па, зашто? Можда зато што изгледа добро, али не мораш да се прерушаваш да би отишао по кафу. Или зато што не мораш баки да објашњаваш зашто си носио њен џемпер.
Прекретнице и глобална експанзија
Сећам се када сам 2012. године први пут чуо за отварање бутика у Паризу. Тада ми се то чинило као храбар потез. Ко би помислио да је то тек почетак такве експанзије.
Година 2013. донела је ANDAM награду. То је била заиста велика ствар у индустрији. Иако морам да признам да тада нисам у потпуности схватао значај те награде.
После је све ишло као по лоју. Токио, Лондон, Њујорк — продавнице су се отварале једна за другом. Онлајн продаја је почела да расте темпом који нико није очекивао. Финансијски подаци из тог периода били су… па, тешко их је било набавити. Компаније не желе увек да деле такве информације.

фот. gosee.de
Заправо је чудно колико се све брзо одвијало. У почетку су се фокусирали углавном на мушку одећу. Мислио сам да ће тако и остати.
Године 2019. дошла је инвестиција Sequoia Capital China. То је показало размере целог подухвата. Не сећам се тачног износа, али било је јасно да се ради о озбиљном новцу.
Улазак у женски сегмент био је прилично ненаметљив. Није било никакве велике помпе, само су проширили колекцију. Понекад се такви тихи потези покажу као најбољи. Жене су то одмах цениле.
Данас је тешко поверовати да је све почело од једне продавнице у Паризу. Интернет је заиста променио начин на који брендови могу да се развијају.
Колаборације које су одјекнуле
Сећам се како сам 2019. први пут видео ту јакну AMI x Moncler. Мислио сам тада – ово не може успети, превише различити брендови. Али сам се потпуно преварио.
Та колекција са Moncler-ом била је преломна. Alexandre Mattiussi је унео своје AMI срце у пух јакне. Настало је нешто између луксуза и стритвера. Продаја? За 48 сати све је нестало са рафова. Moncler је објавио да је то био њихов најбржи дроп у историји.
Онда је дошао Puma 2020. – и ту је настао тотални хаос. Патике AMI Hearth са тим препознатљивим срце-логом распродате су за 3 сата. На StockX цене су скочиле 300% у првој недељи. Instagram је експлодирао – #AMIxPuma имао је преко 2 милиона тагова.
Са Eastpak-ом је било мирније, али… можда је баш зато боље функционисало? 2021. година, ранчеви и торбе са срцем уместо традиционалног лога. Једноставно, али ефикасно. Млади су то куповали као луди.
Gap сарадња из 2022. је у почетку деловала чудно. Амерички гигант и француска елеганција? Али тексас јакна са AMI призвуком постала је хит на TikTok-у. Преко 50 милиона прегледа за месец дана.
Smiley из 2023. је већ било чисто лудило. Мајице са тужним емоџијем у AMI стилу – звучи глупо, али је функционисало. Распродате за 20 минута онлајн.
Ове сарадње су од AMI направиле нешто више од ниш бренда. Одједном су сви знали то срце-лого. Alexandre је постао презиме, а не само иницијали.
Утицај бренда на мушку и унисекс моду
Сећам се када сам први пут видео колекцију AMI Paris 2011. године. Тада још нисам знао да ће Alexandre Mattiussi променити приступ мушкој моди.
Mattiussi је урадио нешто што други нису умели. Узео је елеганцију haute couture и пренео је у обичну одећу. Његове кошуље коштају око 200 евра, а не 800 као код конкуренције. То је и даље скупо, али више није апстрактно.
Критичари различито говоре о AMI. Tim Blanks из Vogue је хвалио „демократски луксуз” бренда. Али неки замерају Mattiussiју да прави одећу која је превише једноставна. Ја мислим да је у томе снага – једноставност која функционише.
Занимљиво је то са женама које носе AMI. Заправо, то није планирао од почетка. Али његови oversize џемпери и једноставни кројеви једноставно пристају свима. Жене купују мушке величине и изгледају одлично.
Има много следбеника – COS покушава да ради слично, Uniqlo такође.
Тренд унисекс није само мода, већ промена начина размишљања. Млади не желе да се затварају у круте оквире. AMI је савршено погодио тај тренутак. Mattiussi није морао да форсира унисекс – то је дошло само од себе.
Демократизација мушке моде кроз AMI значи да можеш да изгледаш добро без трошења богатства. И без осећаја да си маскиран. То је, чини ми се, најважније.
Одрживи развој и перспективе за будућност
Да ли је заиста могуће помирити бизнис са одговорношћу? То питање ми се враћа сваки пут када размишљам о будућности индустрије.
Сертификовани материјали више нису опција, већ неопходност. У Европи производимо управо из тог разлога – лакше је контролисати процес. Праћење ланца снабдевања звучи технички, али у суштини значи да знамо одакле долазе наше ствари. Понекад ме изненади колико мало компанија то заиста ради.
Азија је и даље велика непознаница, али тамо је новац. Експанзија на та тржишта планирана је за наредне три године. Е-комерц се брзо развија, иако морам признати – није све могуће продати онлајн. Додир материјала има значаја.
Homeware… ту се двоумим. Да ли је то превише одједном? С друге стране, људи купују начин живота, а не само одећу. Можда то има смисла.
Матиуси је једном рекао нешто што ми је остало у сећању: „Друштвена одговорност не сме да ограничава креативну слободу. Заједно стварају праву вредност.” Можда звучи узвишено, али у пракси то значи да не можемо правити лепе ствари по цену свега осталог.
Планови су амбициозни. Можда и превише? Време ће показати. За сада се фокусирамо на то да сваки корак има смисла – и за компанију и за свет.
Зашто се прича бренда Alexandre Mattiussi тек почиње
Сећам се када сам први пут видео то срце на мајици у продавници у Паризу. Тада још нисам знао да је то AMI Paris. Сада сви носе тај лого, али ово је тек почетак.
Причa о бренду Alexandre Mattiussi је занимљива лекција. Тип је раније радио за Dior и Givenchy. Озбиљно искуство, али је 2011. године све напустио и основао свој бренд. AMI значи „пријатељ” на француском. Хтео је да прави одећу за другаре, не за богаташе из првих редова.
То срце на грудима постало је хит сасвим случајно. Једноставан дизајн, ништа компликовано. Људи то купују јер им се свиђа, а не зато што им је неко рекао. Маркетинг се дешава сам од себе.
Бренд се брзо проширио по свету. Награде су почеле да стижу. Продавнице у Токију, Њујорку, свуда. Али то није била експанзија на силу – то је био природан развој.
Сарадње са Uniqlo су направиле прави бум. Свако је могао да купи део тог бренда за нормалне паре. Паметан потез, заиста. Други луксузни брендови то нису радили.
AMI је променио приступ мушкој и женској моди. Све може да носи свако. Нема подела, нема крутих правила. Просто обучеш оно што ти одговара.
Сада Alexandre размишља о екологији и одрживој производњи. То није само маркетинг. Млади купци то траже. Или радиш то како треба, или испадаш из игре.
Шта из овога можемо да научимо? Да се аутентичност исплати. Да не мораш да вичеш да би те чули. И да добри производи сами говоре за себе.
AMI има тек тринаест година. У свету моде то није ништа. Биће занимљиво видети шта ће бити за десет година.
Обавезно упознај и причу о Philippu Pleinu – познатом дизајнеру








Оставите коментар