Fantasy Bra Victoria’s Secret – мит, луксуз и контроверзе

Замисли да облачиш грудњак осигуран на 10 милиона долара. Не, није шала. Нешто такво заиста постоји. Обичан грудњак кошта можда 100 злота, понекад и мање. А тема о којој ћу ти сада причати су креације чија је вредност већа од луксузног стана у центру Варшаве. Звучи апсурдно? Управо у томе је ствар.
Fantasy Bra – тако се зове та „круна” у свету доњег веша – ручно је рађен, јединствен грудњак украшен правим драгим камењем. Не кристалима. Дијамантима, сафирима, рубинима. Сваки примерак настајао је годинама, буџети су се кретали од 1.000.000 до преко 15.000.000 долара. Можда делује чудно да нешто тако интимно као доњи веш може истовремено бити ексхибиционистички накит вредан читаво богатство. И управо та контрадикција изазвала је толико емоција.
Fantasy Bra Victoria’s Secret – где доњи веш постаје накит вредан милионе

фото: kobiecaintuicja.com
Victoria’s Secret је приказивао те креације на својим чувеним ревијама. Данас, 2025. године, бренд се враћа са новом ревијом после година паузе и одједном сви поново причају о тим временима. Та носталгија је ипак помало изврнута – с једне стране чезнемо за тим сјајем и гламуром, а с друге добро знамо да је тадашњи идеал лепоте био токсичан. Некадашње Fantasy Bras носиле су само Анђелице са строго одређеним параметрима, а данас причамо о прихватању тела и различитости. Управо зато се ова тема враћа као културолошки парадокс.
Зашто смо уопште били фасцинирани тим грудњацима? Неколико разлога одмах упада у очи:
- Вредност – ниједан други комад гардеробе није био тако апсурдно скуп, а истовремено бескористан
- Шоу – модна ревија као театар снова, где доњи веш престаје да буде функционалан и постаје уметност
- Попкултура – те ревије су гледали милиони, модели су били звезде, а сваки нови Fantasy Bra изазивао је насловне стране
- Напетост – контраст између интимности доњег веша и његовог јавног излагања нешто у нама покреће
У наставку чланка проћи ћемо кроз историју ових креација, завирићемо у златарску и конструкторску радионицу, погледаћемо пословне бројке које стоје иза целог подухвата и размислићемо шта Fantasy Bra говори о нама као друштву. Осврнућемо се и на будућност – да ли овакав концепт још увек има смисла?
На Fantasy Bra може се гледати са одушевљењем или са критиком. А можда и са оба осећања истовремено – јер тако функционише сложена култура луксуза.

фото: themilliardaire.com
Од бутика седамдесетих до спектакла вредног милионе – историја Fantasy Bra
Године 1977. један тип из Калифорније отворио је мали бутик са доњим вешом за мушкарце којима је било непријатно да купују гаће за жене у обичним робним кућама. Нико тада није помислио да ће из тога настати глобално царство. А поготово нико није размишљао о грудњацима украшеним дијамантима вредним милионе долара.
Рој Рејмонд је основао Victoria’s Secret из једноставног разлога – желео је место где мушкарци неће осећати нелагоду међу чипкама. Продавница у тржном центру требало је да буде елегантна, ништа више. Проблем је био у томе што је посао једва преживљавао, па је 1982. године цео бренд преузео предузетник Лес Векснер за бедних пола милиона. И од тог тренутка све је кренуло.
Векснер је схватио нешто важно – доњи веш није само функционалан. То је фантазија. Сањао је о бренду који говори о жељама и луксузу, а не о практичности. Током осамдесетих и деведесетих Victoria’s Secret је брзо растао, отварајући стотине салона у тржним центрима широм САД. Године 1995. неко је дошао на идеју да направи телевизијски шоу. Тада је био прилично скроман, преношен преко интернета и гледан од стране неколицина људи – сервери су чак пали.
Златна ера 1996-2005
Годину дана касније, 1996, све се променило. На писти се појавила Клаудија Шифер у нечему што су назвали „Million Dollar Miracle Bra”. Грудњак вредан милион долара. Звучи глупо? Можда, али функционисало је. Људи су полудели – новине су писале, телевизије приказивале, сви су питали ко, шта и како.
То је био тренутак прелаза. Victoria’s Secret више није био само ланац продавница. Постао је шоу. Спектакл.
1997. стигао је Millennium Bra – 10 милиона долара, брилијанти, сафири, дијаманти. Модел Тајра Бенкс шетала је у њему испред балона са датумом 2000. Године 1998. појавиле су се спорне вести о грудњаку вредном 20 милиона (иако та цифра никада није званично потврђена и многи су је сматрали маркетиншким претеривањем). Жизел Бундшен, Хајди Клум – те девојке су носиле драгоцености скупе као станови на Менхетну.
Све је постајало све веће. У игру су ушли јувелири попут Mouawad – фирме познате по краљевском накиту. То више нису били само каменчићи залепљени за чипку. То су била уметничка дела. Сложена, деликатна, захтевала су месеце рада.
Буџети су расли. Гледаност шоуa је расла – преко 10 милиона гледалаца у врхунцу популарности почетком 2000-их. Victoria’s Secret је био cool, био је гламурозан, био је свуда.

фото: naturaldiamonds.com
Стабилизација и прве пукотине
Отприлике између 2006. и 2015. године традиција се усталила. Сваке године — нови Fantasy Bra. 2014. чак се појавила идеја о дуплим моделима за две Анђелице истовремено. Маркетинг је радио као машина. Али почело је мало да се понавља, зар не?
Сама вредност грудњака престала је да шокира. Дванаест или четрнаест милиона — колико дуго се може одржавати иста чаролија? Тада су почели више да се ослањају на приче. Драгуљи из одређених рудника, дезени инспирисани древном културом, сарадње са дизајнерима који су имали своја имена. Променио се фокус — важни су били и занат, storytelling, нарација.
Само што је публика ипак почела да одлази. Гледаност шоуa пала је на око 6 милиона у 2018. Људи су говорили да то више није њихова атмосфера. Превише комерцијално, превише површно, превише једнодимензионално. Појавио се талас кри…
Анатомија луксуза – како заиста настаје Fantasy Bra
Обичан грудњак из линије Victoria’s Secret излази из фабрике после неколико сати. Fantasy Bra? То је чак година дана припрема и стотине сати самог златарског рада. Управо тај обим прави разлику између доњег веша и нечега што захтева заштиту као национално благо.

фото: teenvogue.com
Сам основни крој уопште није тако егзотичан. Најчешће су то проверени модели из колекције бренда – балконет или пуш-ап из линије Very Sexy, Dream Angels. Фишбајни, потпуно завршена израда, понекад силиконске траке на бретелама да се не клизају под тежином. Јер то је прва ствар коју су дизајнери морали да реше – како да конструкција издржи не неколико десетина грама материјала, већ неколико килограма драгог камења и метала. И да све то стоји на телу одређене манекенке, јер је сваки примерак шивен по мери. Candice је имала друге мере од Jasmine, па овде нема универзалних величина.
Затим долази златарски слој и ту почињу бројке које звуче невероватно. Узмимо три култна примера:
| Година | Модел | Број камења | Укупна маса | Радно време |
|---|---|---|---|---|
| 2013 | Candice Swanepoel | ~4 200 | преко 3 000 ct | ~1 350 ч |
| 2014 | Адриана + Алесандра | више од 16 000 | нема података | ~1 380 ч |
| 2016 | Jasmine Tookes | више од 3 000 | 67 ct (укључујући 18k злато) | ~700 ч |
Сам процес уграђивања је ремек-дело микроскопске прецизности. Дијаманти се постављају техником паве, понекад микропаве – што значи да сваки камен мора имати своје, индивидуално гнездо обложено племенитим металом. Златари из Mouawad или Atelier Swarovski радили су под лампама са лупама, ређајући редове камења тако да ниједан не отпадне током кретања на писти. Јер манекенка мора да хода, окрене се, уради све те покрете – а конструкција треба да сија равномерно, без „слепих“ тачака.
Један од мајстора наводно је рекао: да ми овај део падне на под, тражили бисмо дијаманте недељу дана.
Тежина је и у спајању нечег крутог (метални ланци, структуре за камење) са еластичном тканином. Да би то функционисало, користили су специјалне шарке, еластичне подлоге испод оправа, понекад чак и одвојене сегменте који су могли благо да се померају један у односу на други. Ово није обичан накит – ово је хибрид намештаја, одеће и златарског дела.
И наравно, тежина. Fantasy Bra из 2013. тежио је скоро као новорођенче – преко 4 килограма. Манекенка је могла да га носи можда десетак минута без потребе за медицинском подршком за кичму. Зато је то углавном креација „само за писту“ – једна стаза, фотографије, крај. Не рачунајући обезбеђење које је пратило манекенку са стране сцене.
У наредном делу видећеш колико је све то коштало и зашто су ти бројеви ушли у историју маркетинга.

фот. teenvogue.com
Милиони на писти – економија и маркетинг Fantasy Bra
Грудњак вредан милион долара који нико неће купити. Звучи као неуспех, зар не? А ипак, Victoria’s Secret је годинама зарађивала огроман новац баш зато што нико није куповао Fantasy Bra.
То је било маркетиншко средство у најчистијем облику. Сваки Fantasy Bra је генерисао стотине новинских чланака – од таблоида до „Forbes“-а. Друштвене мреже су полуделе за фотографијама. А Victoria’s Secret? Плаћала је само за драго камење и рад златара. Остало су медији радили бесплатно. Управо је тај ефекат earned media био кључан. Један грудњак вредан 10 милиона долара доносио је медијску покривеност вредну вишеструко више.
Замисли графикон прихода VS од 2000. до 2024. године. Прва половина је готово права линија навише. Године 2016. бренд је достигао приход од 7,4 милијарде долара. У врхунцу, Victoria’s Secret је контролисала око 45 процената америчког тржишта доњег веша. Ревије? Гледало их је преко 10 милиона гледатељки годишње, у најбољим годинама чак 12 милиона.
Што је важно – после сваке ревије продаја је расла за 10–20 процената у наредном кварталу. Обичан грудњак од 50 долара продавао се боље јер је клијенткиња раније видела онај вредан милион. Halo ефекат је деловао немилосрдно. Куповала си нешто обично, али си осећала да додирујеш исти свет луксуза.
Fantasy Bra је подржавао и глобалну експанзију. Бренд је отворио преко 1000 продавница широм света. У САД Victoria’s Secret је био подразумевани избор – ако си тражила доњи веш, ишла си тамо. Тачка.
Али после 2016. бројке су почеле да падају. Појавила се конкуренција: Aerie са природним приступом, Savage X Fenty са разноликошћу. Гледаност ревије је пала на око 6 милиона. Удео на тржишту? Са 45 на отприлике 25 процената. Бренд је покушавао да се спасе – 2018. је чак избацио реплику Fantasy Bra за 250 долара. Монетизација снова за ширу публику. Продавало се, али није спасло ситуацију.
Ребрендирање је донело делимично побољшање. У 2024. приходи су износили 6,2 милијарде долара – раст од око 5 процената. А онда се ревија вратила 2025. године. Носталгична атмосфера, стриминг, ретроспектива. Продаја у четвртом кварталу порасла је за 10 процената. Људи су чезнули, па су се вратили.
Толико у бројкама. Али питање остаје – која је била цена целе те стратегије?

фото: lifestyleasia.com
Између сна и притиска тела – културна димензија Fantasy Bra
Сећам се када сам имала шеснаест година и седела са другарицом испред телевизора, гледајући ревију Victoria’s Secret. Та крила, та тела, тај сјај. Мислиле смо тада да су оне једноставно савршене. Није нам пало на памет да се запитамо — чији је то уопште био сан? И зашто ниједна од тих девојака није изгледала као ми, као наше мајке, као већина жена на улици?
Две деценије Fantasy Bra и цела ревија Victoria’s Secret градиле су једну одређену слику женског тела — веома мршаве, најчешће беле, цисполне манекенке у величинама око 0-2. Те „Анђелице” требало је да симболизују фантазију. Али истина је сурова: то је била туђа фантазија, не наша. Културолошкиње годинама говоре да је цео тај спектакл мушкарцима сервирао готову слику секси жене, а женама — недостижан узор за подражавање. Заправо, то је симболичко насиље, иако обучено у Swarovski кристале вредне милион долара.
Годинама су се гомилале оптужбе. Феминизам другог и трећег таласа критиковао је VS због објективизације. Манекенке у костимима који су били само изговор за истицање тела. Нигде простора за жене плус сајз, транс, чак је и етничка разноликост била привидна. Статистика говори сама — деведесет процената девојака на тој писти су беле, цис жене одређеног типа грађе. Где је остатак нас?
“Шоу Victoria’s Secret није продавало доњи веш, већ веома уско дефинисано значење тога шта значи бити жена вредна жеље – висока, мршава, млада, бела. Све остало било је невидљиво.”
Онда је дошао #MeToo. И одједном се испоставило да је иза кулиса тог бајковитог света било много мање сјаја. Ед Разек, дугогодишњи креативни директор одговоран за шоу, јавно је у интервјуу изјавио да транс и плус сајз манекенке неће наступати, јер је то „фантазија” и треба сачувати визију. Овај коментар изазвао је буру. Компаније су почеле да се повлаче из спонзорства. Истовремено је избио скандал око Леса Векснера, оснивача L Brands (власника VS), и његових веза са Џефријем Епштајном. Одједном је постало јасно да се иза сјаја крије нешто веома токсично. Људи су престали да верују у ту причу.
Године 2021. Victoria’s Secret је званично упутила извињење. Признали су да су промовисали „нездраву” слику женствености. Најављена је нова кампања, основан је VS Collective – група амбасадорки из различитих средина. У саставу су се нашле Пријанка Чопра, Меган Рапино, Ајлин Гу, Палома Елсесер. Бренд је почео да говори о удобности, инклузивности, самосталности жена. Напустили су језик хипер-сексуализације. Али знаш шта? Многи су то назвали woke-washing-ом. Односно, лажном друштвеном одговорношћу, маркетиншким триком који треба да прикрије падајућу продају.
Неке истраживачице пишу да је парадоксално управо модел VS помогао развоју body positive покрета. Јер људи су почели да се буне. Појавили су се брендови као што су Savage X Fenty Ријане или Aerie, који су од почетка инсистирали на разноликости. Приказивали су стрије, целулит, жене после педесете, небинарне особе. Они су попунили празнину коју је VS сам створио.
Данас, као одрасла жена, гледам старе фотографије са ревија и осећам нешто чудно. С једне стране носталгију – то је био део поп културе. С друге разочарање – колико су те слике могле да нашкоде младим девојкама.

фото: usmagazine.com
Најиконичнији Fantasy Bras и њихови Анђели
Идеш на ревију Victoria’s Secret и одједном све камере се окрећу ка једном моделу. Зашто? Зато што носи Fantasy Bra – нешто више од доњег веша. То је симбол. Као крунисање краљице у свету моде.
Бити изабрана да носиш такав грудњак, рецимо искрено, највећа је част коју један Анђео може добити. Не добијају га све, чак ни оне заиста познате. То је тренутак који говори: ова девојка је управо стигла на врх.
“Million Dollar Miracle Bra” 1996 – Claudia Schiffer
Први пут у историји бренда. Клаудија на писти у грудњаку вредном милион долара – тада је то било лудило. 1 188 бразилских драгих каменова, укупно 72 карата. Дизајн Алана Некеа из Harry Winston. Клаудија је већ била суперзвезда, али овај тренутак ју је учврстио као икону гламура деведесетих. Сећам се фотографија са те ревије – изгледала је као живи драгуљ под рефлекторима. То је био почетак целе традиције Fantasy Bra.
“Red Hot Fantasy Bra” 2013 – Candice Swanepoel
А сада скакачемо на рекордну суму. 10 милиона долара. Преко 4 200 каменова, укључујући рубине, дијаманте и жуте сафире. Заједно преко 3 000 карата. Mouawad је поново дизајнирао и овог пута су стварно одушевили. Кендис је већ била добро позната, али ношење овог грудњака учинило ју је лицем целог шоуa 2013. Касније је у интервјуима говорила да је осећала огроман притисак – ипак је на себи имала вредност луксузног апартмана.
“Dream Angels Fantasy Bras” 2014 – Adriana Lima и Alessandra Ambrosio
Близаначки дизајни, први пут таква ситуација. Заједно 16 000 каменова, 1 380 сати занатског рада. Вредност сваког око 2 милиона. То је било крунисање дугогодишње каријере обе Бразилки у Victoria’s Secret – Адријана је тада већ била ветеранка, Алесандра је такође дуго радила за бренд. Као симболично опраштање од једне епохе, јер су обе знале да је врхунац иза њих.
“Dream Angels Fantasy Bra” 2018 – Elsa Hosk
И овде видиш промену парадигме. Уместо правих дијаманата, углавном Swarovski кристали. Вредност око 1 милион – дакле повратак на почетке, али са новом филозофијом. Није се радило о рекордним сумама, већ о доступности. Фанови су могли да купе реплике и осете се као део шоуa. Елса је била изненађена избором, јер није припадала најстаријим Анђелима. Али управо то је била идеја – свежина.
Ових неколико модела ствара цео мит Fantasy Bra. Сваки од њих показује нешто друго – рекордну вредност, емотивну димензију за модел, промене у стратегији бренда.

фот. naturaldiamonds.com
После ере дијаманата – шта је данас остало од Fantasy Bra
Дијамантски грудњаци су се вратили. Али вратили су се у витрине, не у свакодневни живот.
Године 2025. Victoria’s Secret је организовала ревију путем стриминга и шта се тамо појавило? Историјски Fantasy Bras, они из златних година. Стајали су као у музеју, подсећајући на време када је модел вредан милионе долара био најважнији догађај у свету доњег веша. Данас је то више носталгично путовање него стварна понуда. Ниједан нови Fantasy Bra није настао од 2019. године – и вероватно неће ни настати у старој форми.
Сама марка сада покушава нешто потпуно другачије. Victoria’s Secret жели да буде инклузивна, удобна, доступна. То се види по производима као што је VS Bare Infinity Flex – грудњак који треба да се прилагоди различитим силуетама и обезбеди удобност. Променио се и језик. Више није „sexy“ и „fantasy“, већ добар осећај, удобност, самопоуздање. То је велики изазов, јер како помирити наслеђе дијамантских креација са понудом функционалних грудњака?
Тржиште се уосталом много променило. Глобално тржиште доњег веша требало би да порасте на око 100 милијарди долара до 2030. године. Victoria’s Secret жели да поврати позицију – сада има око 25% удела у САД, а циљ је можда 30%. Проблем је што је конкуренција немилосрдна. Марке као Savage X Fenty или ThirdLove од самог почетка се ослањају на разноврсност. Оне не морају да се убеђују – већ су тамо где VS тек покушава да стигне.
Видим шансу за нешто између. Можда капсулне колекције инспирисане „фантазијом“, али по приступачним ценама? Где се фантазија односи на индивидуалност клијенткиње, а не на један модел наметнут свима. Или сарадње са уметницима, дизајнерима, чија визија такође може бити „fantasy“, само разноврснија.
За нас, потрошачке, ово је занимљив тренутак. Можеш да користиш ту естетику – јер гламур и лепота имају право да постоје – али истовремено да бираш транспарентне марке. Да провериш да ли воде рачуна о етици производње, да ли њихове кампање приказују различита тела и лица. Не мораш да се одрекнеш луксуза. Довољно је да будеш свесна шта купујеш и зашто. Фантазија може да постоји, ако не намеће један стандард.
На крају, грудњаци са дијамантима нису потпуно нестали. Само су престали да буду центар универзума.
Твоја сопствена фантазија – како мудро гледати на Fantasy Bra
Сећаш ли се те прве слике – обичан грудњак за двадесет злотих наспрам конструкције вредније од луксузног апартмана? Данас, након целог овог путовања кроз историју Fantasy Bra, вероватно гледаш на то другачије. Јер ово није само прича о накиту ушивеном у доњи веш. Ово је заправо неколико различитих прича одједном.
Прво – овде заиста имамо посла са мајсторством заната. Златари, јувелири, дизајнери проводили су стотине сати да створе нешто што никада није било замишљено као свакодневни веш. Ово је више минијатурна скулптура него грудњак. Друго – агресиван маркетинг који је створио читаву машинерију око једног производа, да распламса машту и убеди те да купујући обичне гаћице са етикетом Victoria’s Secret, купујеш део те магије. Треће – врло конкретан, уски идеал женствености који деценијама није остављао простор за друга тела, друге фантазије. И четврто – данас је то више артефакт. Нешто што постоји у архиви културе, али више није у центру збивања.
Будућу „фантазију” у доњем вешу можемо стварати сами – не као објекат жеље који су конструисали маркетари, већ као простор у ком сваки тело може да се осећа луксузно. То захтева свесне изборе и мало храбрости.
Практично – почни да курираш своје друштвене мреже. Прати налоге који приказују разнолика тела. Тражи доњи веш у ком се осећаш добро, без обзира да ли има неку престижну етикету. Читај рецензије о брендовима, не само њихове кампање. И запамти, оно што видиш на писти или у кампањи често нема никакве везе са тим шта ће заиста бити удобно и лепо на твом телу.
Фантазија не мора да нестане. Може да се промени – од фантазије о једном идеалном телу до фантазије о свету у ком свака од нас може да се осећа као милион долара у својој кожи. Чак и ако је наш грудњак коштао тридесет злотих.
Kate Z
редакција мода & лајфстајл
Luxury Blog








Оставите коментар