Моултон бицикли – британска премијум класа у свету склопивих бицикала

Једном сам на станици видео типа који је извадио бицикл из торбе. Не неки Декатлон за хиљадарку, већ сјајни склопиви бицикл који је изгледао као скулптура у галерији. Испоставило се да је то Мултон. И коштао је више него што је мој месечни буџет за све. Или чак неколико буџета.
Ти бицикли су прави феномен. Мали точкови – као на дечјим бициклима, али немој да те то завара. Потпуно ослањање напред и позади. Рам који може да се растави на делове или склопи, у зависности од модела. Све ручно рађено у некој мануфактури у Енглеској. А цене почињу од неколико десетина хиљада злотих, а горња граница? Е, па, нема је. Можеш да потрошиш 30.000, 40.000 или још више. Зато их људи пореде са Ролс-Ројсом – јер то није опрема за свакога.
Моултон бицикли – Ролс-Ројс међу склопивим бициклима

фото: traditionalcycleshop.co.uk
Већина нас повезује склопиве бицикле са Brompton-ом. Практичан, градски, релативно приступачан. Moulton је потпуно друга лига. Тамо где Brompton бира једноставност и универзалност, Moulton иде до краја у инжењерству. Вешање ради као на добром MTB-у, само на малим точковима. Геометрија рама је резултат прорачуна, а не производних компромиса. Ово није бицикл који ћете брзо склопити и убацити у метро. Ово је машина за онога ко жели заиста добро да вози – и спреман је да за то плати.
Ко купује таква чуда? Ентузијасти, колекционари, понекад архитекте или дизајнери који воле лепо направљене ствари. У Јапану или Великој Британији постоје клубови власника Moulton-а. Састају се, возе заједно, размењују искуства – мало као власници класичних Porsche-а. У Пољској је то још увек ниша, али све чешће виђам те бицикле на улицама већих градова.
Сада, после пандемије, поново сви причају о градској мобилности. Људи траже нешто више од електричног тротинета или обичног склопивог бицикла. Желе квалитет, дизајн, јединственост. И баш зато вреди погледати Moulton – јер је то пример како се може спојити функција са луксузом. Следећи пут ћу испричати одакле уопште потиче ова концепција и зашто је неко шездесетих година дошао на идеју да прави бицикле са малим точковима и вешањем.
Од револуције 1962. до издања 60th Anniversary – пут до премијум класе
Тешко је поверовати, али први Moulton-и требало је да реше један сасвим приземан проблем – умор након вожње по граду. Данас један бицикл из ове марке може да кошта као сасвим солидан половњак. Како се десило да од пројекта за средњу класу настане предмет жеље колекционара?
Др Алекс Moulton није био неки бициклистички фанатик. Радио је као инжењер на ослањању за Mini – сећате ли се тог малог, култног аутомобила? Петдесетих је свакодневно ишао на посао и једноставно га је нервирало колико су бицикли неудобни. Крута рама, велике точкове, свака рупа на путу ударац је за кичму. 1962. године показао је свету нешто чудно – мали бицикл са точковима од 17 инча, F-frame рамом и, управо то, гуменим ослањањем. Људи су га гледали као ванземаљца, али идеја је функционисала. Рама се склапала, па је могао да стане у гепек аута.
Шездесете су заиста биле златна ера. Модел Spaceframe појавио се на тржишту и направио бум – продато је преко 50.000 примерака до краја деценије. Британска краљевска породица возила је Moulton-е, бицикли су се појављивали у филмовима, спортисти су их користили за тренинге. Деловало је да је то будућност бициклизма. Али будућност је често непредвидива. 1969. фирма је банкротирала. Права на производњу преузео је Raleigh и парадоксално, то је била катастрофа за марку. Почели су да праве јефтиније верзије без ослањања, што је уништило саму идеју Moulton-а.
Алекс Moulton није одустао. Седамдесетих је покушавао разне сарадње – модел Cyclone са Pashley, експерименти, прототипови. Марка је некако опстала, али више није било истог замаха. Тек око 2000. године, када је основао Moulton Developments Ltd., почела је нова прича. Серија New Series (NS) била је потпуни ресет. Само што овог пута није било речи о масовној доступности. Челик, алуминијум, а на крају и карбон. Цене су расле, производња опадала, али квалитет је одушевљавао.
Након Moulton-ове смрти 2012. фирма је променила неколико власника. Прво Pilon, затим AJM Group. Управо у том периоду десило се нешто занимљиво – Moulton је престао да буде обичан склопиви бицикл, постао је премиум производ. Можда зато што су нови власници схватили да ниша није мана? Или се једноставно тржиште променило и људи су почели да траже нешто другачије од још једног типичног бицикла.
Последњих година то је чисти high-end. Модел eNS1 је први е-бајк марке, а увођење карбонске раме NS1 Carbon показало је да иду у корак са технологијом. Издање 60th Anniversary из 2022. било је симбол – лимитирана серија, астрономске цене, али распродато за неколико месеци. Јапан и Азија су полудели за Moulton-има, клубови власника организују скупове, неки примерци из шездесетих на аукцијама достижу суме које не желим ни да пишем.
Управо тај пут – од практичног бицикла за свакога до култног предмета – чини да данас Moulton није само марка бицикала. То је део историје дизајна, инжењеринга и, у суштини, упорности једног човека. Да бисте схватили зашто су ти бицикли толико скупи, треба завирити у њихову конструкцију. Али о томе за тренутак.

фото: cyclefit.co.uk
Кључни датуми у историји марке:
- 1962. година – први прототип са F-рамом и малим точковима
- Шездесете године – врхунац популарности, модел Spaceframe, продато преко 50.000 комада
- 1969. год – банкротство и пр
Инжењеринг, модели и цене – шта заправо добијамо када плаћамо за Moultona
За шта заправо плаћамо десетине хиљада злотих када купујемо Moulton? Јер, не заваравајмо се – то нису износи које трошимо на бицикл без размишљања. Можда ћемо купити Brompton за 8 хиљада без већег трептаја, али Moulton за 25 или 30? То је већ одлука коју треба добро промислити. И овде је кључ управо инжењеринг. Не дизајн, не престиж, не име – иако све то има своју улогу – већ конкретна техничка решења у раму и вешању.
Почнимо од онога што највише упада у очи: конструкција рама. Moulton користи неколико различитих типова, у зависности од линије модела. Најпопуларнији је Spaceframe – решеткасти рам од заваривањих цеви алуминијума 6061 или 7005, који помало личи на скелет моста. Захваљујући троугластим геометријским облицима, крутост је као код шипке, али је истовремено лаган. Затим имамо NS1 Carbon, који комбинује алуминијум са карбонским елементима T700 – овде тежина понекад пада испод 10 кг, што је импресивно за бицикл са пуним вешањем. И на крају APB – Advanced Performance Bike – водећа серија од алуминијумских легура највише класе, где је све прецизно прилагођено перформансама. Геометрија? Нећу овде наводити табеле са reach и stack, јер ово није приручник за биомеханичке фанатике, али генерално, Moulton има нешто усправнију позицију него типичан друмски бицикл, што даје удобност на дужим дистанцама без губитка ефикасности.
Што је још важније – рам је сегментисан и склапа се попреко по средини. То није склапање као код Bromptona, где се бицикл савија у компактан пакет. Код Moultona спајамо или раздвајамо две половине, што омогућава да га ставимо у гепек или авион, али и даље задржавамо потпуну крутост током вожње. Нема овде никаквог лулања, никаквог шкрипања после неколико месеци коришћења.
Сада вешање. То је прави game changer. Moulton је један од ретких бицикала који има независно вешање и на предњем и на задњем точку – а причамо о бициклу са малим точковима, 17″ позади и 20″ напред. Ход вешања је обично 30–50 мм, са комбинацијом гумених елемената и опруга (rubber/coil). Звучи мало, али у пракси је довољно, јер мали точкови сами по себи брже реагују на неравнине. Истраживања показују да систем Moultona смањује вибрације за око 30–40% у поређењу са крутим рамовима исте величине. Сам Alex Moulton се позивао на тестове у којима су његови бицикли мерени на калдрмисаним путевима – и ту се баш види разлика. Мали точкови плус вешање дају брзо убрзање у граду и изненађујуће глатку вожњу чак и на гравел макадаму. Шта губимо? Минимално нижа максимална брзина на дугим правцима – неки тестери наводе 2–3 км/ч у поређењу са 28-инчним, али то је питање аеродинамике, а не саме конструкције.
Прелазимо на конкретне ствари. Које моделе можемо купити и колико коштају?
| Модел | Тежина | Трчање | Цена (£ / PLN) | Намена | Кључна карактеристика |
|---|---|---|---|---|---|
| NS Double7 | ~11,5 кг | 14 (2×7) | 3 200 / ~17 000 | Град, свакодневна путовања на посао | Kомпромис између цене и перформанси |
| TSR90 | ~10,8 кг | 27 (3×9) | 5 800 / ~28 000 | Туризам, гравел | Широк пренос, издржљивост |
| eNS1 | ~16 кг |

фото: electrabike.ae
За кога је Moulton – примене, заједница и тржиште (такође у Пољској)
Ко је типичан власник Moulton-а? Замислите човека у четрдесетим, који иде на посао – зарађује пристојно, али не воли да стоји у гужви. Склопиви бицикл за њега није дечја играчка, већ алат. Жели удобност, а ако већ троши озбиљан новац, хоће да та машина стварно ради. И да буде другачија од свих оних градских склопивих бицикала у метроу.
Профил купца је прилично јасан. Просечна старост власника Moulton-а је негде 40+, понекад и више. То нису људи који купују свој први бицикл у животу. Већ су имали неколико, возили класичне друмске или MTB бицикле, али сада је дошао тренутак за нешто практично и необично. Приходи? Па, треба рећи отворено – Moulton није импулсивна куповина у салону за две хиљаде. Овде говоримо о спремности да се потроши 20-30 хиљада злота, а понекад и више ако неко жели врхунски модел директно из Bradford-а. Технички ентузијасти, колекционари необичних конструкција, пословни људи – они чине окосницу.
Примена у пракси је занимљива прича, јер Moulton има своје јасно дефинисане нише.
Пре свега, то је commuting у великим градовима. Лондон, Токио – тамо су Moulton-и видљиви. Новинар BBC-а убаци свој склопиви APB у такси, стигне на место, настави даље. Јапански salaryman носи TSR у воз, путује две станице, расклапа и има још три километра до канцеларије удобном стазом. Компактност уз пуну удобност вожње – то функционише.
Друга ствар је туризам. Модели TSR са носачима и торбама су одлична опрема за bikepacking. Вешање упија неравнине, геометрија омогућава дугу вожњу без болова у леђима. Људи на Moulton-има праве туре кроз Јапан, кроз Шкотску. Можда није бицикл за Rallye Dakar, али за земљане стазе и дуге асфалтне руте – свакако.
Постоје и колекционари. Старији модели, посебно они од Reynolds челика из осамдесетих, достижу смешне цене на аукцијама. Полован класичан Moulton у одличном стању може да кошта више него нови бицикл просечне марке. У Јапану постоји читав култ – клубови власника организују скупове, изложбе, размену модела. Moulton Rally у Великој Британији је годишњи догађај на који долазе стотине људи са бициклима Alexa Moulton-а. Постоје анегдоте о примерцима са више од 100 хиљада километара. Једноставно се не квари, ако се добро одржава.
Али да не буде све идеално – постоје ситуације када је Moulton једноставно лоша идеја. Друмске трке? Заборавите. Агресивна вожња по singletrack-у? Ни то. Ако неко тражи само најјефтинији склопиви бицикл за метро – Romet Wigry за 1500 злота ће боље решити ствар. За некога ко једном месечно иде у парк, Moulton је претеривање као да купује Porsche за одлазак у куповину једном недељно.
Географија тржишта је прилично специфична. Главна тржишта су Велика Британија (очигледно, то је домовина бренда), Јапан (апсолутни феномен – тамо Moulton има статус иконе дизајна), САД и западна Европа. У Азији продаја расте – Тајван, Кореја. Премиум сегмент склопивих бицикала је ниша, али Moulton је у њој лидер по препознатљивости.
А Пољска? Е, баш то. Годинама нема званичног дистрибутера. Ко жели Moulton, мора сам да организује приватни увоз из UK или

фот. objectsofuse.com
Как размишљати о куповини Moultona – закључци и поглед у будућност
После неколико месеци или чак година интересовања за бренд Moulton, након прегледаних хиљада фотографија, прочитаних десетина рецензија и одгледаног сваког доступног видео материјала, долазимо до питања: да ли све то уопште има смисла? Јер једно је знати да је нешто инжењерски генијално, а друго – одлучити се на куповину.
Покушајмо да све што знамо спојимо у нешто практично.
Прво, предности. Прво, квалитет вожње – заиста функционише, мала рама не значи мали комфор, напротив. Друго, компактност без склапања – чува се без заузимања пола стана, а може се транспортовати кад затреба. Треће, издржљивост конструкције – Moulton ће без проблема надживети власника, ако се о њему води рачуна. И четврто, статусни аспект – бицикл који се препознаје, изазива поштовање, мада је то некима мање важно. Пета ствар – невероватна свестраност, од свакодневне вожње до дугих randonnée тура.

фот. thespoken.cc
Сада проблеми. Цена, наравно – то је највећа препрека, говоримо о вишеструкој вредности у односу на просечну плату. Сервис може бити напоран, посебно у Пољској – делови се увозе, механичари немају искуства. Доступност модела је ограничена, често се чека месецима. Карактеристике вожње нису за свакога, неко можда неће прихватити положај, геометрију, другачији осећај. И на крају, маса – неки примерци уопште нису лагани, посебно туристичке верзије.
Пре него што неко оде код дилера или пребаци новац на рачун, вреди себи поставити нека питања. Да ли заиста имам буџет не само за куповину, већ и за одржавање и евентуалне поправке? Какав је мој стил вожње – брза градска вожња, дуге руте, туризам са пртљагом? Где ћу сервисирати – да ли локално постоји неко ко познаје бренд? Шта је важније – престиж или функционалност, јер разлика између TSR и Space Frame је огромна у цени, а могућности су сличне. Да ли сам спреман на вишемесечно чекање и потребу увоза? Да ли имам друге бицикле за разне прилике, или би овај био једини?
Гледајући у будућност, видимо одређене правце. Биће све више е-бицикала – премиум брендови већ тестирају интеграцију електрике са традиционалном конструкцијом, то је неизбежно. Персонализација ће вероватно достићи виши ниво, можда ћемо већ за две године конфигурисати свој Moulton у апликацији која користи алгоритме за прилагођавање геометрије нашем телу. Цене ће вероватно расти, јер су инфлација и раст трошкова рада у Енглеској чињенице. Експанзија ка Азији делује логично – Кина и Индија имају растућу средњу класу која цени британски стил. Али конкуренција не спава, масовно произведени електрични склопиви бицикли са Тајвана већ данас коштају десет пута мање од Moulton-а.

фот. electrabike.ae
Дугорочно, Moulton се може посматрати као инвестиција – неки старији APB модели данас вреде више него на дан премијере. То је такође бицикл за тридесет година, не за једну сезону. И пре свега, то је манифестација приступа мобилности – анти-ауто избор људи који су еколошки и урбанистички свесни.
Завршићу овако. Moulton није бицикл за свакога. Он је за онога ко цени инжењерство више од маркетинга, квалитет више од количине, дугорочност више од брзе сатисфакције. За остале постоји мноштво јефтинијих, одличних опција.
Mark
редакција lifestyle & sport
Luxury Blog








Оставите коментар