Ferrari 12Cilindri – савремена ода атмосферском V12

Ferrari 12cilindri Савремена ода атмосферском V12
фот. ferrari.com

Да ли у ери електрификације и турбопуњача још увек има места за класични, атмосферски V12? Ferrari доказује да има, представљајући модел 12Cilindri – савремену интерпретацију легендарних гран турера.

Ferrari 12Cilindri: моћан улазак за легенду V12

3. маја 2024. године, у сјају тропских светала Мајами Бича, Ferrari је прославио 70 година присуства на америчком тржишту, откривајући 12Cilindri. У друштву одабраних гостију, на позадини океана и палми, представљен је аутомобил у боји Bianco Artico. Одмах је привукао пажњу својом елеганцијом и савременим дизајном.

Испод хаубе 12Cilindri крије се, наравно, 6,5-литарски V12 мотор снаге 830 КС, који достиже 9 500 обр./мин и генерише обртни моменат од 718 Nm. Ови импресивни параметри омогућавају убрзање од 0 до 100 км/ч за само 2,9 секунди. Такође, омогућавају постизање максималне брзине веће од 340 км/ч.

Године 2025. модел 12Cilindri је добио престижну награду Compasso d’Oro, која се сматра једним од најважнијих признања у области индустријског дизајна. То је потврда да Ferrari не само да наставља традицију, већ и поставља нове стандарде у дизајну спортских аутомобила.

У овом чланку осврнућемо се на наслеђе V12 мотора и аеродинамичке иновације примењене у 12Cilindri, као и на будућност атмосферских погонских јединица у контексту савремених аутомобилских трендова.

“Ако можеш да сањаш, можеш и да направиш.”

Ferrari 12Cilindri је доказ да снови о савршеном спортском аутомобилу и даље могу постати стварност.

Ferrari Блог

фото: ferrari.com

Наслеђе V12: 80 година страсти и иновација

Енцо Ферари, оснивач легендарног бренда, од самог почетка је веровао у потенцијал В12 мотора као срца својих аутомобила. Његово прво дело, Ферари 125 С из 1947. године, било је опремљено 1,5-литарским В12 мотором који је дизајнирао Ђоакино Коломбо. Овај компактан, али снажан мотор постао је темељ за будуће иновације Ферарија.

Еволуција V12 мотора Ferrari: од 125 S до 12Cilindri

  1. 1947: Ферари 125 S
  2. Први Ферари аутомобил, 125 S, дебитовао је са 1,5-литарским V12 Коломбо мотором снаге 118 КС. Овај мотор, упркос малој запремини, поставио је стандарде за будуће Ферари конструкције.
  3. 1968: Ферари 365 GTB4 Дејтона
  4. Модел Дејтона, представљен 1968. године, покретао је 4,4-литарски V12 мотор са 352 КС. То је био први Ферари модел са четири брегасте осовине, што је значајно побољшало ефикасност и перформансе.
  5. 1995: Ферари F50
  6. F50 из 1995. године користио је 4,7-литарски V12 мотор, који је директно заснован на јединици из Формуле 1. Овај мотор је испоручивао 520 КС, а његова конструкција од карбонских влакана и технологија вешања потичу директно са тркачких стаза.
  7. 2013: Ферари LaFerrari
  8. LaFerrari из 2013. године увело је хибридни погонски систем, комбинујући 6,3-литарски V12 мотор снаге 789 КС са KERS системом. То је укупно давало 950 КС. Био је то први хибридни модел Ferrari, који је показао спој традиционалне снаге V12 са савременом електричном технологијом.
  9. 2024: Ferrari 12Cilindri
  10. Најновији модел, 12Cilindri, дебитовао је 2024. године са 6,5-литарским V12 мотором снаге 830 КС. Ово је омаж класичним моделима Ferrari, који спаја традиционалне вредности са савременим дизајном и технологијом.
Ferrari 12cilindri Аутомобил

фото: f1rstmotors.com

Утицај искустава из Формуле 1 на путничке аутомобиле

Ферари већ годинама преноси технологије са тркачких стаза у своје путничке аутомобиле. Пример за то је наравно модел F50, чији је V12 мотор директно заснован на јединици из Формуле 1, што је обезбеђивало изузетне перформансе и динамику. Слично томе, LaFerrari је искористио KERS систем, познат из F1, како би повећао снагу и ефикасност. Ове иновације показују како искуства са трка утичу на развој технологије у серијским аутомобилима.

“Еволуција V12 мотора Ferrari није само прича о снази, већ и о иновацијама и страсти које дефинишу ову марку већ више од 80 година.”

Деценијама је Ferrari непрестано усавршавао своје V12 моторе, спајајући традицију са савременошћу. Од првог 125 S до најновијег 12Cilindri, сваки модел је сведочанство посвећености бренда инжењерској изврсности и страсти према аутомобилизму.

Скулптура у металу и ваздуху: дизајн и аеродинамика

У студију Centro Stile Ferrari, под вођством Флавија Манцонија, рођен је 12Cilindri – савремена интерпретација класичног гран турера са атмосферским V12 мотором. Овај пројекат спаја традиционалне GT пропорције са напредном аеродинамиком, стварајући хармоничну синтезу форме и функције.

Кључне линије каросерије

12Cilindri се пре свега одликује дугим, равним предњим делом и кабином помереном ка задњем делу, што подсећа на класичне моделе Ferrari, као што је 365 GTB/4 “Daytona”. Манцони истиче да овај дизајн одступа од антропоморфних карактеристика, као што су фарови који подсећају на очи или решетке у облику уста, у корист чистих, футуристичких линија инспирисаних естетиком научне фантастике.

Рад активних аеродинамичких клапи

Да би се обезбедила оптимална аеродинамика, 12Cilindri је опремљен активним клапнама интегрисаним у задње стакло. Ови елементи остају сакривени током уобичајене вожње, чувајући чистоћу форме, а активирају се у два режима:

  • Режим повећаног притиска: Током вожње великом брзином, клапне се подижу и стварају додатни притисак, што побољшава стабилност возила.
  • Аеродинамички режим кочења: Током интензивног кочења, закрилца се подижу, повећавајући отпор ваздуха и помажући процес кочења.

Ово решење омогућава динамичко прилагођавање аеродинамике актуелним условима вожње.

Алуминијумски рам и смањење масе

Конструкција 12Cilindri заснива се на новој алуминијумској шасији, која је за 0,8 инча краћа у међуосовинском растојању и нуди 15% већу торзиону крутост у поређењу са претходником, 812 Competizione. Захваљујући употреби лакших материјала, маса возила је значајно смањена, што се одражава на боље перформансе и ефикаснију потрошњу горива.

  • Елемент Материјал Маса (кг) Рама Алуминијум 85 Каросерија Алуминијум 120 Мотор V12 Челик 220 Освајање Compasso d’Oro 2025

У 2025. години Ferrari 12Cilindri освојио је престижну награду Compasso d’Oro у категорији серијских аутомобила. Жири је оценио пројекат због „нераскидиве везе са традицијом која гледа у будућност”, истичући способност дизајнерског тима да хармонично споји спортски карактер са елеганцијом.

Захваљујући комбинацији класичних пропорција са савременим аеродинамичким решењима и лаганом конструкцијом, Ferrari 12Cilindri представља модерну интерпретацију гран турера, нудећи како изузетне перформансе, тако и ненадмашну елеганцију.

Бројке које убрзавају пулс: перформансе и спецификације

Ferrari 12Cilindri је савремена ода атмосферском V12 мотору, који нуди импресивне перформансе и напредне технологије. Пре него што уђемо у детаље, вреди поставити питање: колико коњских снага је довољно да убрза пулс?

Поређење перформанси: Ferrari 12Cilindri, Aston Martin DB12 и Bentley Continental GT

Следећа табела приказује кључне параметре три луксузна гран турера:

Параметар Ferrari 12Cilindri Aston Martin DB12 Bentley Continental GT Снага 819 КС 671 КС 659 КС Обртни момент 678 Nm 800 Nm 900 Nm 0-100 км/ч 2,9 с 3,6 с 3,6 с Максимална брзина >340 км/ч 325 км/ч 335 км/ч

https://www.youtube.com/watch?v=9LIfbLelKuQ

Анализа шасије и кочионог система

Ferrari 12Cilindri је опремљен 21-инчним фелнама и напредним кочионом системом са дисковима пречника 398 мм напред и 360 мм позади. Систем brake-by-wire, односно електронска контрола кочница, доноси следеће предности:

  • Прецизно дозирање силе кочења: Електронска контрола омогућава прецизније прилагођавање силе кочења условима на путу.
  • Бржа реакција система: Елиминација механичких кашњења омогућава тренутни одговор на притисак папучице кочнице.
  • Интеграција са системима подршке: Лакше повезивање са другим системима, као што су контрола тракције или ABS, што повећава укупну безбедност.

Захваљујући овим решењима, 12Cilindri пружа изванредну контролу над возилом како на стази, тако и у свакодневној вожњи.

Ferrari 12cilindri

фото: ferrari.com

Гуме прилагођене највишим перформансама

Ferrari нуди за модел 12Cilindri гуме Michelin Pilot Sport S5 и Goodyear Eagle F1 Supersport. Оба модела обезбеђују одлично пријањање и стабилност, што је кључно код овако високих перформанси возила.

Укратко, Ferrari 12Cilindri је пре свега спој класичног V12 мотора са савременим технологијама, који заједно стварају аутомобил способан да пружи незабораван доживљај вожње.

За воланом: први утисци и рецензије

Окретање кључа у Ferrari 12Cilindri је несумњиво тренутак који се дуго памти. Звук атмосферског V12 мотора буди емоције које прате сваки притисак на папучицу гаса.

Први утисци за воланом

MotorTrend описује 12Cilindri као „један од најдивљих Ferrari са мотором напред у историји. Ова тврдња истиче интензивне утиске које овај модел пружа.

Оцене вожње

Рецензенти истичу неколико кључних аспеката вожње 12Cilindri:

  • Комфор вожње: “Квалитет вожње је изванредан, чак и без укључивања режима ‘bumpy road'” – примећује Goodwood Road & Racing.
  • Прецизност управљача: “Управљачки систем је прецизан, а амортизација беспрекорна” – истиче Goodwood Road & Racing.
  • Звук мотора: „Звук атмосферског V12 изазива језу” – пише Motor1.

Резултати тестирања на стази

Ferrari 12Cilindri постиже импресивне резултате на стази:

  • Убрзање 0-100 км/ч: 2,9 секунди
  • Максимална брзина: више од 340 км/ч
  • Кочење 100-0 км/ч: 31,4 метра

Контроверзан дизајн

Стил 12Cilindri изазива помешана осећања:

„Дизајн је поларизујући, чак и по стандардима савременог аутомобилског света” – примећује Top Gear.

„12Cilindri изгледа свежe, то је драматична, модерна интерпретација иконичног GT” – пише MotorTrend.

Предности и мане према рецензентима

Плусеви Минуси – Моћан V12 мотор – Висока цена – Прецизно управљање – Контроверзан дизајн – Комфор у вожњи – Ограничен простор за пртљаг Ferrari 12Cilindri је аутомобил који спаја традицију и модерност, нудећи незабораван доживљај вожње. Његов јединствен карактер и перформансе чине га избором за праве љубитеље аутомобилизма.

Тржиште, новац и престиж: значај 12Cilindri за Ferrari

Ferrari 12Cilindri, са својом ограниченом производњом и премијером у САД поводом 70-годишњице присуства бренда, несумњиво игра кључну улогу у јачању финансијске позиције и имиџа Ferrari на глобалном тржишту луксузних GT аутомобила.

Стратегија ограничене производње и њен утицај на марже

Ferrari доследно примењује стратегију ограничене производње, што наравно повећава ексклузивност и колекционарску вредност њихових возила. Пример за то је модел F80, представљен у октобру 2024. године, чија је производња ограничена на 799 примерака, сваки по почетној цени од 3,9 милиона долара. Овакав приступ не само да повећава профитне марже, већ пре свега јача престиж бренда.

Значај премијере у САД поводом 70-годишњице присуства бренда

Премијера 12Cilindri у Сједињеним Државама поводом 70 година присуства Ferrari на овом тржишту истиче историјски значај САД за бренд. У 2024. години САД су биле највеће тржиште за Ferrari, са 3.262 продата возила, што је чинило 23,9% глобалних испорука.

Поређење продаје GT Ferrari у 2023. и 2024. години

Продаја Ferrari у сегменту луксузних GT аутомобила забележила је раст у 2024. години. У 2023. години Ferrari је испоручио 13 663 возила, док је у 2024. тај број порастао на 13 752, што представља пораст од 0,7%.

Растућа потражња у Кини и на Блиском истоку

Упркос паду продаје у региону Кине, Хонгконга и Тајвана за 22% у 2024. години, Ferrari бележи растућу потражњу на Блиском истоку. У 2023. години продаја у овом региону порасла је за 31% у поређењу са 2022. годином.

3 кључна закључка за инвеститоре

  • Ексклузивност покреће марже: Ограничена производња модела као што је F80 омогућава Ferrari-ју да одржи високе профитне марже.
  • Снажна позиција на америчком тржишту: САД остају кључно тржиште за Ferrari, што наглашава значај премијера и маркетиншких активности у овом региону.
  • Географска диверзификација: Упркос изазовима у Кини, растућа потражња на Блиском истоку указује на ефикасну стратегију диверзификације тржишта.

Ferrari 12Cilindri, својом ексклузивношћу и стратешким уласком на америчко тржиште, значајно доприноси јачању финансијске позиције и имиџа Ferrari на глобалном тржишту луксузних GT аутомобила.

Ако си љубитељ аутомобила, обавезно прочитај и овај чланак – најскупљи аутомобили на свету

Екологија против емоција: спор о будућности V12

Суочени са све строжијим стандардима емисије CO₂ у Европској унији и Сједињеним Америчким Државама, будућност великих мотора са унутрашњим сагоревањем, као што су атмосферски V12, доведена је у питање. Ferrari, као произвођач луксузних аутомобила, налази се пред изазовом да помири своју традицију са новим еколошким прописима.

Растући стандарди емисије CO₂ у ЕУ и САД

Европска унија је усвојила амбициозне циљеве смањења емисије CO₂ за нове путничке аутомобиле:

  • 2025: смањење од 15% у поређењу са нивоима из 2021. године.
  • 2030: смањење за 55% у поређењу са нивоима из 2021. године.
  • 2035: потпуно елиминисање емисије CO₂ из нових путничких аутомобила, што значи забрану продаје возила са моторима са унутрашњим сагоревањем.

Наравно, и у Сједињеним Државама се уводе строжи стандарди емисије, са плановима да се постигне угљенична неутралност у сектору транспорта до 2050. године.

Став Ферарија према прописима о емисији

Упркос све већим еколошким захтевима, Ferrari остаје веран својим атмосферским V12 моторима. Емануеле Карандо, глобални директор маркетинга Ferrari, истакао је:

„Производићемо атмосферске V12 све док нам закон то дозвољава.”

Ferrari своју позицију образлаже са три главна разлога:

  1. Техничке: Атмосферски V12 мотори пружају линеарну испоруку снаге и тренутни одзив на гас, што је тешко постићи код турбо мотора.
  2. Технички: Додавање хибридних компоненти повећало би масу возила, што би негативно утицало на перформансе и управљање.
  3. Емоционално: Звук и карактер рада V12 су саставни део искуства вожње Ferrari, што купци веома цене.

Поређење емисије CO₂: Ferrari 12Cilindri vs. SF90 Stradale

Да бисмо илустровали разлике у емисији CO₂ између традиционалних и хибридних модела Ferrari, представљамо следећу табелу:

Модел Тип погона Емисија CO₂ (г/км) Ferrari 12Cilindri Атмосферски V12 353 Ferrari SF90 Хибридни V8 154 Подаци о емисији CO₂ за Ferrari 12Cilindri потичу из. А, за SF90 Stradale.

Могући сценарији за будућност V12

Да би испунио будуће прописе, Ferrari разматра неколико стратегија:

  • Mild-hybrid: Интеграција благог хибридног система који минимизира повећање масе, а истовремено смањује емисије.
  • Е-горива: Употреба синтетичких горива неутралних по емисији CO₂, што би омогућило даље коришћење мотора са унутрашњим сагоревањем.
  • Ограничена производња: Смањење броја произведених модела са V12, чинећи их ексклузивнијим и усклађеним са строжијим стандардима емисије.

Как примећује Јулија Полисканова, директорка за возила и ланце снабдевања у организацији Transport & Environment:

„Ово је кључни тренутак за европску аутомобилску индустрију, јер је глобална конкуренција у производњи електричних аутомобила, батерија и пуњача огромна.”

Будућност атмосферских V12 мотора у Ferrari-ју, наравно, зависи од способности компаније да унапређује и прилагођава се променљивим прописима, уз истовремено очување јединственог карактера својих возила.

Ferrari 12cilindri Блог

фото: topgear.com

Ка будућности V12: шта даље за Ferrari и возаче

Ferrari 12Cilindri је савремена ода атмосферском V12 мотору, која спаја традицију и модерност. Суочени са растућим еколошким и технолошким изазовима, будућност ових легендарних погонских јединица изазива многа питања.

Кључни закључци из чланка

  1. Ferrari планира да задржи V12 моторе што је дуже могуће, прилагођавајући их будућим стандардима емисије издувних гасова.
  2. Увођење е-горива може продужити век трајања мотора са унутрашњим сагоревањем, нудећи угљеничну неутралност.
  3. Ferrari улаже у електрификацију, планирајући премијеру првог потпуно електричног модела 2026. године.
  4. Хибридна технологија игра кључну улогу у будућности бренда, спајајући традиционалне моторе са савременим решењима.
  5. Будућност V12 мотора зависи од способности прилагођавања променљивим еколошким стандардима и преференцијама потрошача.

Практични кораци за ентузијасте

  1. Резервишите тест вожњу модела Ferrari 12Cilindri и лично искусите снагу и карактер мотора V12.
  2. Пратите аукције аутомобила на којима се појављују класични модели Ferrari са V12 моторима, што може бити атрактивна инвестиција.
  3. Подржи развој е-горива, укључујући се у иницијативе које промовишу синтетичка горива као алтернативу традиционалним горивима.

Технолошка прогноза

До 2030. године Ferrari планира увођење хибридних V12 мотора са системима за повраћај енергије. То може довести до смањења емисије CO₂ за око 20-30% у поређењу са тренутним јединицама.

Будућност V12 мотора зависи од наше страсти и посвећености њиховој еволуцији.

А овде погледај каква ће бити идеална успомена за фанa Ferrari