BYD Yangwang U8 поново дефинише луксузни оф-роуд

Byd Yangwang U8 поново дефинише луксузни оф-роуд
фот. drivingeco.com

Замисли ауто које има 1 100 КС и може да плови по води пола сата. Звучи као научна фантастика? То је управо BYD Yangwang U8 – возило које је истовремено лимузина и теренски амфибијски аутомобил.

BYD је избацио на тржиште нешто што је тешко сврстати у било коју категорију. U8 је луксузни хибридни SUV са e4 платформом и IWD погоном, али те ознаке не описују у потпуности овај феномен. Ово возило убрзава до стотке за 3,6 секунди, а затим без проблема може да уђе у реку и плови као чамац.

BYD Yangwang U8 – звер на струју

Премијера 5. јануара 2023. изазвала је праву сензацију. Медији у Кини писали су о „револуцији у аутомобилској индустрији“, а европски новинари покушавали су да схвате како једно возило може да наруши толико правила о томе шта СУВ треба да буде. Први тестови открили су ствари које су изгледале немогуће.

Нови кинески СУВ

фото: highmotor.com

Видео сам реакције људи на снимке где U8 плови по језеру. Прво мисле да је у питању монтажа. Онда проверавају изворе. На крају постављају питање: како је то могуће?

Ово није још један електрични СУВ са већом батеријом. U8 мења правила игре јер спаја снагу суперавтомобила са могућностима војног возила и комфором лимузине. Друге марке су одједном морале да преиспитају своје производне стратегије.

Yangwang U8 показује да су границе између аутомобилских сегмената много флексибилније него што смо мислили.

Кинези се нису задовољили копирањем западних решења. Направили су нешто потпуно ново. Аутомобил који може да замени три различита возила у гаражи богатог клијента.

Али како тачно функционише технологија која омогућава оваква инжењерска чуда?

Технологија e4 и DiSus-X – срце екстремних могућности

Технологија је једно, али како она заиста функционише у пракси – то је потпуно друга прича. U8 није још један SUV са налепницом “електрични”. То је e4 платформа која у потпуности мења правила игре.

Четири електромотора, сваки на свом точку. Звучи познато? Само што овде сваки од њих има снагу од 275-300 КС. Заједно то даје преко 1 100 КС снаге. Али најважније нису коњске снаге – већ векторисање обртног момента. Сваки точак може да ради независно, различитом брзином, чак и у супротном смеру.

Yangwang U8 Блог

фото: topgear.com

Управо зато U8 може да се окрене у месту као тенк. Tank turn – леви точкови иду напред, десни уназад. Пречник окретања је нула метара. Или crab walk – сви точкови се окрећу под истим углом, аутомобил иде боком као рак. Можда изгледа као шоу, али на паркингу или у тешком терену то има смисла.

А овај 2-литарски турбо? То није погон за точкове. То је генератор струје, range extender. Мотор са унутрашњим сагоревањем само пуни батерију, никада не преноси снагу директно на точкове. Захваљујући томе, систем остаје потпуно електричан, али домет расте на око 1 000 км укупно.

Сама Blade батерија (LFP технологија) омогућава 150-200 км вожње искључиво на струју.

ФункцијаШта пружа возачу
Векторисање моментаПрецизно маневрисање, стабилност у свим условима
Рејнџ екстендерДосег 1.000 км без пуњења
DiSus-XВожња чак и са оштећеним точком, поскакивање каросерије
ИП68 водоотпорностБезбедно газење до 1 метра дубине

DiSus-X је систем који контролише сваки точак појединачно. Пнеуматика може да подигне један точак неколико десетина центиметара у вис. Пробушена гума? Ауто поравнава каросерију и наставља да вози. Ово није теорија – функционише заиста.

Најлуђе је пливање. Каросерија затворена као подморница, класа IP68. U8 плута на води 30 минута. Електромотори раде под водом, покрећу точкове као бродске елисе. Брзина нешто мања од 3 км/ч, али то је довољно да се пређе река или поплављен терен.

Луксузни електрични аутомобил

фото: auto-in-china.com

Све ово звучи као научна фантастика, али то је једноставно инжењерство. Сваки елемент има своју улогу, целина чини систем без преседана у аутомобилској индустрији. Питање је само како се све то понаша у стварности.

Луксуз сусреће оф-роуд – корисничко искуство и стварне предности

Колега из редакције се вратио са теста Yangwang U8 и прво што је рекао било је: “Ово није SUV, ово је спа салон на точковима.” Звучало је чудно, али кад сам сам ушао у кабину, схватио сам на шта је мислио.

Унутрашњост заиста оставља утисак. Волфганг Еггер, исти човек који је дизајнирао за Audi, направио је нешто што се зове “Time Gate” дизајн. Кожа највишег квалитета, кокпит екран који заузима пола инструмент табле, а све завршено са невероватном пажњом на детаље. Седиш у том седишту и имаш осећај да си у лимузини, а не у теренцу.

Ауто Луксузове Блог

фото: autocango.com

Али прави тест долази тек у природи. Амерички MotorTrend је имао прилику да испроба U8 у пустињским условима и били су одушевљени.

“Ово није обичан SUV – ово је супер-SUV који редефинише наше појмове о луксузу ван пута” – писали су рецензенти у септембру 2024. године.

У Кини су тестирали Off-road Master Edition у пустињи Гоби. Ауто је прешао преко дина, блата и стеновитог терена као да је у питању градска улица. А возач је све време седео у климатизованој кабини, слушајући музику на премиум озвучењу.

Практичне предности? Ту постаје занимљиво. “Tank turn” функционише не само у планинама – на уском паркингу у тржном центру можеш да се окренеш у месту као тенк. Пливање? Када су у Хјустону биле поплаве, власници U8 су мирно пролазили кроз поплављене улице. Ауто плута по води и креће се као чамац.

Кровна лествица се скида једним потезом. Гепек има преграде за све – од алпинистичких ужева до комплета алата. А систем вешања се аутоматски прилагођава подлози.

Кинеска пустињска експедиција показала је још нешто – зона комфора у U8 није само асфалт. Путници су спавали у седиштима током ноћних вожњи преко дина. Клима је радила све време, чак и када је мотор био искључен.

Управо та комбинација луксуза и теренских могућности чини U8 нечим посебним на тржишту. Не мораш да бирате између комфора и авантуре.

Колико кошта Бид Јангванг Блог

фото: carsauce.com

Тржиште, цена и контроверзе – где се U8 уклапа у глобални пејзаж електричних возила

Цена 1 098 000 RMB за Yangwang U8 звучи апстрактно, али када то претвориш у доларе – око 125 хиљада – почиње да буде занимљиво. То је најскупље кинеско електрично возило у 2023. години и, искрено, тешко ми је да се чудим овој цени.

Упоређујући са конкуренцијом, јасно видиш где је BYD поставио лествицу:

МоделЦена (USD)Сегмент
Yangwang U8125.000Луксузни СУВ
Tesla Model X Plaid109.990Премиум СУВ
BMW iX xDrive5083.200Премиум СУВ
Mercedes EQS SUV104.400Луксузни СУВ

Кинеске субвенције за NEV су тема која изазива доста емоција. Са једне стране, помогле су Кини да освоји више од 50% глобалног EV тржишта према подацима CSIS из 2023. године – то је огроман успех. Али да ли је то фер?

Аргументи за субвенције: убрзање енергетске транзиције, отварање радних места, развој технологије.

Аргументи против: нефер конкуренција, нарушавање тржишта, зависност од државних дотација.

Истина је негде на средини. Belfer Center је још 2019. године упозоравао на емисије из производње батерија – проблем који Кина тек почиње озбиљно да решава. А сада имамо и ризик од царина у ЕУ и САД, које могу потпуно променити економију извоза.

Оно што ме највише интригира код U8 је маркетинг тих акробација. Вожња на три точка, „пливање” по води – звучи спектакуларно, али да ли је то претерано? Људи купују аутомобиле за свакодневну употребу, а не за циркуске тачке. Ипак, морам признати да као демонстрација техничких могућности оставља утисак.

Контроверзе око кинеских EV ће се само појачавати. Већ сада се чују гласови о прекомерним субвенцијама и нефер конкуренцији. U8 може постати симбол тог спора – луксузни производ из земље која захваљујући државној подршци доминира глобалним тржиштем електричних аутомобила.

Будућност ће показати да ли ће се овакав ценовни приступ исплатити. За сада BYD тестира колико су људи спремни да плате за кинески луксузни бренд.

Кинески луксузни аутомобил

фото: dsf.my

Ка хоризонту – будући трендови и кораци за возаче и индустрију

Тржиште електричних возила из Кине улази у нову фазу, где BYD U8 може постати симбол ове трансформације – али само ако индустрија и возачи схвате шта их очекује.

Прогнозе су прилично јасне. Према аналитичарима из CSIS, Кина може достићи чак 70% глобалног удела на тржишту NEV до 2030. године. Ово није научна фантастика, већ математика. Сваког месеца стижу нови подаци о расту продаје електричних аутомобила из Земље Средине.

BYD планира да прошири доступност модела U8 ван граница Кине већ у периоду 2026–2027. Говори се о могућим локалним монтажним погонима у Јужној Америци. То значи да ћемо за неколико година можда видети ова возила на европским путевима – можда не одмах у Пољској, али у Немачкој или Француској сигурно.

Кинески Луксузни Ауто Блог

фото: highmotor.com

Власници садашњих електричних модела треба да буду задовољни. Надоградња аутономије путем софтверских ажурирања постаће стандард. А рециклажа батерија? То је прилика за додатну зараду када дође време за замену.

„Аутомобилска индустрија пролази кроз највећу трансформацију од увођења Ford-ове монтажне траке. Ко се не припреми, остаће иза“ – каже Паоло Гербаудо, аналитичар аутомобилских технологија.

Растућа аутоматизација значи да ће за десет година вожња аутомобила изгледати другачије него данас. Неки се тога плаше, други не могу да дочекају. Истина је да ће промена свакако доћи – без обзира на наша осећања.

Питање гласи: да ли ћемо бити посматрачи ове револуције или ћемо активно учествовати у њој?

Tom SI

уредник за мото & lifestyle

Luxury Blog