Акције Kering – да ли ће власник Gucci поново заблистати на берзи?

Да ли је могуће изгубити богатство на луксузу који никада не излази из моде?
Акције Kering су вероватно један од најлуђих примера тога колико тржиште може бити непредвидиво. Компанија која стоји иза Gucci, Saint Laurent или Bottega Veneta – брендова који се повезују са апсолутним луксузом и стабилношћу.
Међутим, цена њених акција више подсећа на вожњу ролеркостером. Са рекордних 750 € пала је на само 220 €, да би затим скочила на 284 €. То нису осцилације неке технолошке фирме са берзе у Варшави. Ово је модни гигант који има своје бутике у свакој престоници света.
Луксуз на паркету: први поглед
Што је занимљиво, сва ова променљивост у великој мери зависи од једног бренда. Gucci генерише око 50-60% прихода целог Kering-а. Ако Gucci има добру сезону – цела група блиста. Ако не – па, то видимо на графиконима.

фото: gucci.com
У последње време инвеститори су поново стекли мало оптимизма. Пораст од 64% од јуна назива се „највећим кварталним ралијем” у историји компаније. Звучи импресивно, али да ли је то заиста разлог за радост или само тренутни опоравак?
Да бисмо то разумели, вреди обратити пажњу на неколико кључних ствари:
• Каква је била дугорочна еволуција курса и шта ју је покретало
• Који су стварни финансијски темељи групе
• Зашто је зависност од Gucci-ја истовремено и снага и слабост
• Шта очекује луксузни сегмент у наредним годинама
Историја котација Kering-а је фасцинантна лекција о томе како се мода и финансије преплићу на начин који је немогуће предвидети.
Историја котирања и кључне прекретнице
Историја Kering је заправо прича о потпуној трансформацији бизниса. Мало ко памти да је данашњи гигант луксуза почео као дрвна компанија у Бретањи.
| Датум | Догађај | Реакција курса |
|---|---|---|
| 1963 | Оснивање Pinault S.A. – трговина дрветом | Нема котација |
| 12.06.1988 | Деби дебит на берзи у Паризу | ~25 франака |
| 1999-2001 | Битка за Gucci са LVMH | Пораст од 180% |
| 2004 | Финализација преузимања Gucci за 8,8 млрд € | Kонсолидација ~45€ |
| 22.06.2013 | Ребрендинг на Kering | Одскок са 140€ на 200€ |
| 2021 | Врхунац пандемије – рекорд 750€ | Кулминација тренда |
| 2024 | Пад при 220€ | Корекција од 70% |
Прави преокрет догодио се током рата за Gucci. Сећам се тих наслова с краја деведесетих — Пино се борио са Арноом као у серији. Свака наредна понуда дизала је цену, инвеститори су спекулисали ко ће победити. Тада нико није предвидео да ће то бити почетак империје.
Два периода заслужују посебну пажњу. Први су године 2013–2021, када су акције пораслe пет пута након ребрендинга у Kering. Алесандро Микеле је преузео кормило у Gucci 2015. године и заправо је променио ДНК бренда — те шарене колекције, које су поделиле свет моде, показале су се као финансијски пун погодак.

фото: fashionbiznes.pl
Други период је драматичан пад 2022–2024. Кулминација на 750€ била је као шампањски балон — сви су мислили да ће луксуз расти у недоглед после пандемије. Међутим, Кина је успорила, млади потрошачи су се удаљили од остентације, а Gucci је изгубио сјај Микелеа након његовог одласка.
Ове осцилације показују колико Kering зависи од културних трендова. Ово није обична компанија — овде је битан цајтгајст, друштвено расположење, па чак и политика у Азији.
Данас стојимо на месту где се историја сусреће са садашњошћу. Сви ти успони и падови обликовали су данашњу вредност.
Шта покреће курс данас: анализа тренутне ситуације
Лука де Мео на позицији генералног директора од 15. септембра 2025 — управо та промена данас покреће цену акција Керинга. Акције су скочиле за 64% од јуна, када су гласине о његовој кандидатури почеле да круже тржиштем. Пре тога нико то није очекивао, али сада сви кажу да је било очигледно.

фото: worldluxurychamber.com
Да бисте разумели тренутну вредност од око 284-290 €, треба погледати бројке:
| Метрика | Вредност |
|---|---|
| P/E | 12-15 |
| Бета | 1,2 |
| Принос од дивиденде | 4,2% |
| Задуженост | 7,1 млрд € |
Ови индикатори не изгледају лоше, иако би задуженост могла бити нижа. П/Е у овом распону је сасвим разумна процена за luxury goods.
Проблем са Gucci се и даље вуче – продаја је пала за 4-25% годишње у периоду 2024-25. То боли, јер је Gucci водећи бренд групе. Али постоји једна светла тачка – Јапан бележи раст од 12-18%. Занимљиво је да управо тамо где други брендови имају проблеме, Kering се сјајно сналази. Кина је потпуно друга прича – тамо се и даље боре са слабљењем потражње за луксузом.

фот. vitkac.com
Milan Fashion Week 2025 донео је позитиван buzz на друштвеним мрежама. На X су се појавили коментари попут “Kering се враћа у игру, ове колекције су потпуно нови ниво” или “De Meo зна шта ради – то се већ сада види”. После ревија, акције су скочиле за 10-15% у једном дану, што показује колико тржиште реагује на sentiment.

фот. lofficielibiza.com
Волумен промета је значајно порастао – види се да се институционални инвеститори враћају акцијама. Нису сви убеђени, али већина аналитичара признаје да је промена на врху била неопходна. De Meo има искуства из automotive, али luxury је потпуно други свет.
Dividend yield на нивоу од 4,2% је добра заштита за оне који желе да сачекају ефекте реструктурирања. Бета 1,2 значи да акције реагују мало јаче од целог тржишта – што се видело током последњих раста.
Шта даље са свим овим?
Перспективе и потези инвеститора: шта даље са акцијама Kering?
Да ли се и даље исплати гледати на Kering? После недавних осцилација цене, многи инвеститори се питају. Истина је да луксузни брендови увек изазивају емоције на берзи, али сада имамо конкретне прогнозе и податке.
Сценарио раста
UBS види акције на 310 евра, а у најбољем случају чак 350 евра до краја 2026. То је прилично оптимистична претпоставка, посебно ако погледамо тренутне котације. Кључно ће бити опоравак у Кини и даљи развој онлајн продаје. Gucci још увек има потенцијал, само мора да се прилагоди новим трендовима.

фото: hypebeast.com
Опрезни сценарио
С друге стране, имамо дуг на нивоу од 7,1 милијарду евра. То је доста, с обзиром на тренутне тржишне услове. Бета од 1,2 такође значи већу волатилност од целог тржишта. Ако потражња у Азији настави да слаби, може бити тешко.
За пољског инвеститора важно је где пратити ове котације. Проверени извори су:
- Bankier.pl – имају добра обавештења о ценама
- Money.pl – корисне техничке анализе
- XTB – ако већ тргујеш преко њих
- Постави обавештења на 280 евра (подршка) и 320 евра (отпор)
Мегатрендови за наредне године су пре свега одрживи луксуз и дигитализација. Млади клијенти желе брендове који воде рачуна о животној средини. Kering овде има предност у односу на конкуренцију, али мора то добро да искористи.
Не заборави ни на диверзификацију портфолија. Акције луксузних брендова су само један елемент. Можда вреди размотрити секторске ETF-ове уместо појединачних компанија?
Прати кључне индикаторе, диверзификуј ризик и увек консултуј одлуке са финансијским саветником.
Томек Д.
уредник бизниса
Luxury Blog








Оставите коментар