Има ли још места за порцеланске лутке?

Историја лутака

Прве порцеланске лутке су уметничка дела која су настала у 19. веку и данас су вредна ремек дела за колекционаре. Највреднији су производи брендираних фабрика, стварајући уникатне радове инспирисане људском лепотом, преливене једном од најдрагоценијих керамика, односно порцеланом, некада су били не само део забаве, већ и тачан одраз трендова. датог доба. Минијатуре ликова су познате од антике, али њихове функције варирају. Они одражавају духовне и културне потребе у приказивању виших, људских сила, и обављају забавне, декоративне и образовне функције.

Лутке су безвременски елемент људске креативности и модел тренутних тежњи и конвенција друштва, који задовољава естетске, емоционалне, психолошке и друштвене потребе. Производи од порцелана су престижна ремек-дела, која цене ентузијасти, хобисти, уметници, естети, инвеститори и луткари. Са развојем технологије за део друштва, порцеланске лутке више нису популарне. С друге стране, рукотворине све више добијају на вредности, а људи фасцинирани посебношћу ових лутака тврде да је реч о неживој материји са душом, затвореној у порцелану. За неке власнике они су чланови њихових породица, који се преносе генерацијама. И данас су савршена идеја за поклон.

Историја лутака

У давна времена су служили култној функцији, у хришћанско време су приказивали Исуса са Маријом и свецима, у 16. веку се појављују световне лутке. Прве лутке су направљене од тканине и дрвета, додато је око 1800 воска да би им дао природнији изглед. Као што знамо, то је материјал осетљив на топлоту, па је временом замењен папирном пулпом, док је порцелан почео да се користи око 1830. године.

Лутка се, као једна од најстаријих играчака, појављивала у многим улогама и, представљајући личност, имала је различите функције: као дечја играчка, оруђе магије, амајлија, фетиш, дрангулија, украшавање грађанских дневних соба, као као и репрезентативна манекенка и манекенка у модном позоришту. Од око 1900. до 1950-их, целулоид је коришћен за производњу лутака, а временом су га заменили винил и пластика, од којих је направљена чувена Барбика. Рутх Харздлер је била креатор прве Барби лутке. Појавио се на пољском тржишту 30 година касније, 1980-их, у продавницама као што је Певек.

Творац Барбие
Фотографија: хттпс://ввв.аи-беес.ио
Барбие лутка
Фотографија хттпс://ввв.аи-беес.ио

Порцеланске лутке произведене ручно у малим серијама биле су потписане заштитним знаком или именом произвођача. Најпознатији немачки произвођач порцеланске лутке, пропутовао целу Европу, а затим се скрасио и купио фабрику играчака Зонеберг (Тирингија) и фабрика порцелана 1885. године. Прва ознака са сидром регистрована је 1893. године (сидро и слова АМ у кругу). Ознака са словом В означавала је главу лутке произведену посебно за Лоуис Волфе, компанију са седиштем у Соннебергу са огранцима у Бостону и Њујорку, која је дистрибуирала немачке и америчке лутке у САД. Године 1910. регистрована је ознака са стилизованим сидром у комбинацији са словима АМ, а око 1920. регистрована је ознака са формалнијим сидром и словима АМ са обе стране или на врху.

Колекције порцеланских лутака

У данашње време лутке из порцелана они су икона прошлости, али и даље имају групу верних обожаватеља и не губе своју естетску и колекционарску вредност као престижна уметничка дела. Током година, лутке су стекле групу ватрених присталица који су за њих спремни да плате износе и до неколико хиљада долара. Њихова лепота није једини мотив за куповину, јер им цене касније скачу и до десетоструко, а лутке су једноставно изузетно добра инвестиција.

Један од најпожељнијих и најскупље лутке на свету су Завиерусзински. Недавно је за један од њих у Москви забележен рекорд продаје35.000долара. Лутке брачног пара Заверушињски постале су облик улагања.Иако је тешко набавити нове моделе, то је свакако добра инвестиција годинама. Куповина порцеланских лутака је у истој категорији као улагање у виски, старе аутомобиле или даске за стрипове. Лутке се праве у Минесоти, њихова историја је почела у Сталовој Воли. Завиерусзинци је бренд са традицијом, пажљиво надгледан и ручно рађен од стране брачног пара.

Хенрик и Зофија, који вајају и шију одећу за своје лутке. Заједно смишљају имена, нпр. Наталија, Анулка, Целестина, Аполонија. Осим порцелана Наталие Аполлоние направљени су од других материјала, као што су дрво или ПВЦ. Њихови производи су већ освојили преко 100 награда и могу се наћи у сваком углу света. Конкуренција је велика, ову врсту лутака производе углавном компаније из Европе: Немачке, Енглеске, Италије и Шпаније. Изван САД, ово су највећа тржишта, а колекционари из Русије у последње време привлаче пажњу. Неки од њих су ентузијасти порцеланских лутака, често холивудске звезде или инвеститори.

Тржиште се раслојава, појављују се разне моде, трендови и новитети, а бренд „Завиерусзински” настао је деведесетих година на таласу популарности производа из источне Европе, иако су они настали од нуле у САД. Тренутно постоје јефтине лутке из Кине и лажне за људе са мањим буџетом, али који желе да имају јединствену лутку. Светска рекордна цена за порцеланску лутку је преко 6 милиона, ради се о лутки старој 200 година, механичком „Бирдману”, који чак уме да свира и флауту.

Завиерусзински лутка
Фото: хттп://завиерусзински.цом
Долл Завиерусзински Блог
Фото: хттп://завиерусзински.цом
Завиерусзински
Фото: хттп://завиерусзински.цом
Завиерусзински Доллс
Фото: хттп://завиерусзински.цом
Завиерусзински Доллс
Фото: хттп://завиерусзински.цом

Модни канони

Мода је одувек била елемент културе најближи обичајима, манекени и лутке су такође постале њен верни одраз. Људи су почели да брину о елегантној одећи за лутке, често веома рафинираној, у складу са преовлађујућим трендовима. Одећа лутке била је чак и модел, показујући каква је била тренутна мода, хаљине и шаре су прецизно репродуковане према трендовима дате епохе.

Огромна улога лутака у моди је остала прихваћена због недостатка манекенске професије. У прошлости, одећа је била представљена не на стварним људима, већ на луткама, које су постале саставни део света моде. Почеци његовог развоја датирају из 14. века, када су информације о модној одећи и фризурама почеле да се преносе кроз лутке. Лутке су биле еквивалент данашњим часописима, уместо играчака, служиле су као помоћно средство у ширењу информација о променама у моди, а служиле су и као модели и тродимензионалне табле часописа.

У каснијим вековима, моделе лутке су почеле да се зову “пандоре”. У литератури на енглеском језику о историји одевања овај тип лутака се најчешће назива термином модне лутке, на немачком и француском језику: модепуппен и лес поупеес де моде. Упркос примедбама неких пољских наставника, термин “модне лутке” постао је уобичајен међу колекционарима и прихваћен у свакодневном језику. Модне лутке укључују не само старе „пандоре“, већ и порцеланске лутке из 19. века у модерној одећи и најновију инкарнацију манекенке Барби.

Порцеланска лепота

Порцелан, који се сматра једним од најплеменитијих материјала, има свој датум почев од 7. века у Кини. Посуђе, вазе и фигурице прављене су од тзв „пешчани порцелан”. Из Кине је порцелан донет у Јапан, где се традиционални чај служио у керамичким шољама. Стотину година касније, у Европу су трговци донели производе од каолинске глине у комбинацији са кварцом и фелдспатом.

Документовано је да је земља први пут успела да произведе порцелан 620. године, а уски круг произвођача чувао је у тајности састав своје цењене робе и начин производње порцелана. Тек 1708. год Еренфрид Валтер фон Чирнхаус произведен 1709. званично је објавио проналазак европског порцелана. У Мајсену је основана прва фабрика белог порцелана, где је познати немачки уметник Хоролд украшавао порцеланске производе Мајсенским бојама.

Уметност украшавања порцелана се толико развила да је временом, поред практичне функције, почела да има и декоративну функцију. Највећи развој порцелана у Европи догодио се у 18. веку захваљујући краљевском и кнежевском покровитељству.

Назван бело злато, порцелан је постао ексклузивни производ. Био је толико драгоцен да је једна порцеланска ситница вредела села. Веровало се да има магичне особине, на пример да би се посуде направљене од њега разбиле када се напуне отровом. Монархи и буржоазија, желећи да се заштите од смрти, тражили су порцеланске врчеве и пехаре.

Данас се порцелан украшава и ручно и машински. Производи украшени ласером су доступнији и јефтинији, а на тржишту су доступни разни сетови од беле керамике и појединачни порцелански дрангули. Направљен је од материјала насталог стотинама година уназад сетови за вечеру и кафу, фигурице, вазе, ковчези, лутке и накит.

Историја порцеланских лутака
Како се праве порцеланске лутке
Лутка
Порцелаин Долл Блог
Порцеланска лутка Где купити
Порцеланске дечије лутке
Порцелаин Доллс
Оригиналне порцеланске лутке
Порцелаин Долл
Порцелаин Доллс
Порцелаин Блоггер Доллс
Порцеланске лутке Где купити
Порцелаин Долл

Технологија против порцелана

Изван важне улоге лутке као модел, некада је био стални елемент кућног и друштвеног декора, јер су се њиме играле девојке и девојке све до удаје, без обзира на године у којима су ступиле у брак. Приликом склапања брака давала се некоме из уже породице или чувала. Била је то одређена церемонија преласка из детињства и игре у одрасло доба.

Цивилизација и културолошке промене продрле су и у свет лутака, све је ређе видети девојчицу како шета улицом са колицима за лутке или слично обичним људима, више као филмски идеали, идоли. Чак се и облик игре мења у дигитални и виртуелни. У ери технолошког развоја, лутке су замењене роботима који могу да обављају кућне, одбрамбене, па чак и партнерске или брачне дужности. Модом су доминирали људи или холограми, а у домаћој сфери дешава се да људе замене роботске лутке.

Дечје минијатуре, с друге стране, веома личе на живе фигуре опремљен виталним функцијама. У ери роботизације и дигитализације, технологија је постала неодвојиви елемент сваког аспекта цивилизације, па је утицала и на свет лутака. Порцелан је замењен материјалом који веома подсећа на људску кожу, а душу ремек дела лутке замењује вештачка интелигенција која може да изврши било коју програмирану акцију. Свет се неумољиво креће у новом правцу, и производња лутака му је подређена, али узимајући у обзир људску потребу за лепотом, порцеланске лутке ће увек наћи своје обожаваоце који ће ценити њихову естетску, вечну душу.