Где настаје Rolex – тајна четири швајцарске фабрике

Где настаје Rolex Тајна четири швајцарске фабрике
фот. rolex.com

Зашто је место производње толико важно када говоримо о сатовима вредним десетине хиљада злотих? Као страствени љубитељ бренда, трудио сам се да сазнам, где настаје Rolex?

Једном сам прочитао да Rolex производи око 1 000 000 сатова годишње, али компанија то никада званично није потврдила. То је карактеристично за овај бренд – мистериозност у сваком аспекту пословања. Чак и основне информације морају се прикупљати делић по делић из различитих извора.

Ознака „Swiss Made” није само маркетинг. То је законски захтев који значи да најмање 60% вредности сата мора бити створено у Швајцарској. За Rolex је то стандард који је далеко премашен – практично све настаје локално. Швајцарско порекло је гаранција прецизности, традиције и квалитета провереног вековима.

Где настаје Rolex? карта часовничарства

Размера производње импресионира, али начин израде још више. Rolex спаја најсавременију аутоматизацију са традиционалном ручном израдом. Машине обављају операције које захтевају највећу прецизност, али људско око и руке и даље контролишу кључне фазе. Ова комбинација можда звучи необично, али функционише деценијама.

Где купити Rolex-а

фото: pisa1940.com

Компанија своје фабрике окружује ауром мистерије. Мало ко заиста зна како изгледа производња изнутра. Фотографије из фабрика појављују се ретко, интервјуи са запосленима практично не постоје. Све је под строгом контролом.

Шта се заправо крије иза зидова швајцарских фабрика Rolex? У наредним деловима сазнаћеш:

• Локацију и специјализацију четири главна производна погона

• Јединствени процес израде појединачних компоненти

• Позадину тестирања и контроле квалитета
• Логистику дистрибуције готових сатова

Свака фабрика има своју улогу у овом прецизно испланираном систему. Време је да завиримо унутар ове часовничарске машине.

Четири швајцарска стуба производње

Четири швајцарске фабрике Rolex су прецизно осмишљена производна машина, где свака локација има своју конкретну улогу.

ЛокацијаСпецијализацијаКључна технологијаЗанимљивост
Plan-les-OuatesКућишта сатова, наруквицеСопствена ливница легура Oystersteel и EveroseЈедина фабрика са потпуном контролом над металургијом
Chêne-BourgБројчаници сатова, златарствоПрецизно уграђивање дијаманатаСви дијаманти пролазе кроз 11 фаза контроле
Les AcaciasЦентрала и финална монтажаВишестепена контрола квалитетаСваки сат тестиран најмање 15 дана
BienneМеханизми часовникаПотпуна интеграција производње од 2004. године.Мануфактура производи све компоненте механизама

Заправо је фасцинантно како су све то организовали. У План-ле-Уат фокусирају се на оно што бисмо могли назвати „спољашњом љуском” сата. Тамо настају те карактеристичне Oyster кућишта и наруквице. Али што је занимљиво – тамо имају сопствену ливницу, где праве своје легуре метала. Тај Oystersteel није обичан челик, већ њихова специјална мешавина. А Everose је њихова верзија ружичастог злата.

Шен-Бур се бави стварима које захтевају заиста прецизну руку. Бројчаници, сви ти мали детаљи који се виде у првом плану. Ако сат има дијаманте, управо их овде уграђују. Наводно сваки камен пролази кроз једанаест различитих контрола – звучи као параноја, али вероватно зато тако блистају.

Chêne Bourg Rolex

фото: swiss-architects.com

У Ле Акасија све се састаје на једном месту. Тамо им је централа и тамо склапају готове сатове. Сваки примерак проведе тамо најмање петнаест дана на тестирању – проверавају водоотпорност, прецизност хода, отпорност на ударце. Неко би помислио да је то претеривање, али изгледа да тако раде деценијама.

Les Acacias Rolex

фото: armbanduhren-online.de

Бијен је вероватно најзанимљивије место од све четири локације. Од 2004. године тамо имају потпуну контролу над производњом механизама. Пре су вероватно куповали неке делове од других, али сада све раде сами. Сваки шраф, сваки зупчаник – све настаје на лицу места.

Ролекс Биен

фото: watchonista.com

Цела та структура има смисла са логистичке тачке гледишта. Уместо да имају један гигантски погон где би се све мешало, они су географски поделили процесе. Свака локација може да се фокусира на своју специјалност и доведе је до савршенства.

На тај начин швајцарска прецизност престаје да буде само маркетиншка флоскула – то је конкретан резултат овакве организације рада, где свака фабрика усавршава свој део процеса.

Од Лондона до Женеве – историјски пут Rolex

Пословни климат почетком XX века био је потпуно другачији него данас. Порези, друштвена расположења, ратови – све је то утицало на одлуке предузетника. Ханс Вилсдорф, оснивач Rolex, уверио се у то на сопственој кожи.

Када је 1905. године оснивао своју фирму у Лондону, вероватно није мислио да ће морати да тражи нови дом за свој бизнис. Али управо то се догодило.

  1. 1905-1919 – Велики бег из Лондона
    Увозне таксе на швајцарске механизме сатова постале су неподношљиве. Поред тога, антинемачка осећања током Првог светског рата су расла. Вилсдорф, иако је имао немачко порекло, осећао се све мање пријатно у Енглеској.
  2. 1919 – Женева као нови почетак
    Пресељење у Женеву отворило је нове могућности. Швајцарска је била неутрална, имала је традицију часовничарства и повољне законе за пословање.
  3. 1926 – Oyster мења све
    Увођење водоотпорног кућишта Oyster било је право откриће. Женева је постала не само седиште компаније, већ и прави центар иновација. Управо овде рађале су се идеје које су промениле читаву индустрију.
  4. 1960 – Фондација гарантује независност
    Оснивање Фондације Ханса Вилсдорфа било је генијалан потез. Компанија је остала приватна и независна од берзанских прихватљивости. Могла је несметано да развија производњу.
  5. 2004 – Биен завршава слагалицу
    Потпуна интеграција фабрике у Биену заокружила је процес географске консолидације. Четири швајцарске локације већ су чиниле комплетан производни екосистем.

Сваки од ових корака утицао је на репутацију бренда на другачији начин. Бекство из Лондона могло је да делује као слабост, али се испоставило као стратешка предност. Швајцарска локација додала је престиж и кредибилитет. Људи су повезивали Швајцарску са прецизношћу и квалитетом.

Иновација Oyster у Женеви показала је да компанија није само променила географију, већ је и технолошки добила на замаху. То је било важно за клијенте – видели су да Rolex не бежи од проблема, већ тражи боља решења.

Оснивање фондације 1960. године било је сигнал за тржиште. Компанија размишља дугорочно, не јури за брзом зарадом. У луксузној индустрији то је кључна порука.

Интеграција са Bienne 2004. године затворила је једну етапу. Rolex је већ имао све под контролом – од дизајна до финалне обраде. Ова географска производна мапа настала је деценијама промишљених одлука.

Данашња позиција марке је резултат свих тих селидби и реорганизација. Од лондонског стартапа до швајцарског гиганта – то је био дуг пут.

Шта даље са производњом Rolex – прогнозе и закључци

Ролекс се суочава са занимљивим изазовима у наредним годинама. Компанија мора да помири традиционалне методе производње са савременим захтевима тржишта и заштите животне средине. То није лак задатак, посебно када сваки сат и даље захтева прецизност на нивоу микрометара.

Производња Rolex-ова

фото: hodinkee.com

Аутоматизација са људским додиром остаје кључна. Ролекс планира да уведе још робота у основне операције – углавном у обради метала и почетном склапању. Ипак, завршна обрада, подешавање механизама и контрола квалитета остају у рукама часовничара. Ова хибридна формула функционише годинама и нема разлога да се мења. Људи и даље могу да осете ствари које машине не могу да примете.

Инвестиције у инфраструктуру добијају на замаху, а проширење у Булу тренутно је највероватнији сценарио. Град нуди одговарајућу базу квалификованих радника и близину главних погона. Одлука ће највероватније бити донета у наредне две године, јер потражња за већим производним капацитетима стално расте.

Одрживи развој више није само маркетиншка флоскула. Ролекс се обавезао да достигне 95% рециклаже воде у производним процесима и да користи искључиво злато са RJC сертификатом. Звучи амбициозно, али компанија има историју испуњавања обећања. Цена ових промена биће значајна, али друштвени и регулаторни притисак не остављају избор.

Ролекс еволуира полако и промишљено. Нема револуције, већ мали кораци ка модерности. Ова филозофија се показала успешном деценијама и вероватно ће тако остати. Вреди пратити како компанија балансира између традиције и будућности.

OWN marky

уредник за лајфстајл

Luxury Blog