Aura Blockchain Consortium – дигитални пасоши производа у луксузу

Да ли си икада стајао испред огледала у бутику, држећи у рукама ташну вредну десет хиљада злотих и питао се – одакле да знам да ово није фалсификат? Ја сам имао тај тренутак у Милану. Продавац је говорио све што сам желео да чујем, али некако нисам могао да се ослободим сумње.
Испоставља се да моје сумње нису биле неосноване. Тржиште фалсификата годишње вреди 500 милијарди долара – то је више од БДП-а већине европских земаља. Тај новац нестаје из џепова правих произвођача, а ми као купци често ни не знамо да смо преварени.
Aura Blockchain Consortium – дигитални пасош?
Уосталом, времена се мењају. Људи који купују луксузне ствари више не желе само лепу кутију и осмех продавца. Истраживања показују да 70% купаца луксузних добара очекује потпуну транспарентност порекла производа. Желe да знају све – од тога одакле потиче кожа, преко тога ко је шио ташну, па до услова рада у фабрици.

фото: auraconsortium.com
И ту на сцену ступају дигитални пасоши. Звучи као научна фантастика, али то се већ заиста дешава. У наставку ћеш сазнати:
– Ко стоји иза конзорцијума Aura и зашто највеће модне куће удружују снаге
– Како тачно функционише блокчејн технологија у апликацији за луксузне производе
– Какве предности и изазове доноси дигитализација аутентичности
– Које правне промене ће у наредним годинама приморати индустрију на транспарентност
Можда звучи компликовано, али истина је да је револуција већ почела. Највеће светске марке не би улагале милионе у нешто што је само модни гаджет.
Ко стоји иза Aura Blockchain Consortium?
Увек сам се питао ко заправо стоји иза свих тих модерних иницијатива у луксузу. Aura Blockchain Consortium није случајност – то је резултат фрустрације највећих играча на тржишту.
| Датум | Догађај |
|---|---|
| 24.04.2021 | Оснивање конзорцијума од стране LVMH, Prada Group и Cartier |
| 2022 | Придруживање првих спољних чланова |
| 2023 | Проширење са OTB Group |
| 2024 | Улазак као првог бренда ван luxury fashion |
Треба признати да су мотивације оснивача биле чисто практичне. LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, тај француски гигант, имао је доста борбе са фалсификатима својих торби и сатова. Бернар Арно и његов тим тражили су решење које би функционисало у великом обиму. Prada Group је, са друге стране, желела да потврди свој технолошки углед – Италијани су увек бринули о занатству, а сада је време за дигиталну потврду аутентичности. Cartier, део Richemont Group, једноставно није могао да заостане за конкуренцијом у погледу иновација.
Заправо, било је прилично паметно основати седиште у Женеви. Швајцарска има ту репутацију неутралности, а у луксузној индустрији то је важно. Нико не може да каже да конзорцијум фаворизује француске или италијанске интересе.
Модел непрофитне организације звучи племенито, али мислим да је поента била и у томе да се ниједан члан не осећа искоришћено. Сваки бренд плаћа чланарину, али профит не иде у џепове конкурената. Гласање о изменама протокола одвија се демократски – једна компанија, један глас, без обзира на величину.
До 2025 године већ имају преко 30 чланова. OTB Group, власник Diesel и Maison Margiela, придружио се релативно брзо. Али прави преокрет је био улазак Mercedes-Benz – одједном се испоставило да блокчејн у луксузу није само за торбе и сатове.
Структура управљања заснива се на савету чланова и техничком тиму. Одлуке се доносе колективно, што понекад успорава процесе, али обезбеђује стабилност. Нико не жели да један играч преузме контролу над целом инфраструктуром.
Биће занимљиво видети како ће се та демократска структура показати у пракси када дође време за озбиљне техничке одлуке.
Како функционишу дигитални пасоши производа?
Дигитални пасош производа је у суштини електронска лична карта за сваки предмет који купујеш. Звучи као научна фантастика, али сам сам то видео на делу и морам да признам – импресивно је.

фото: voguebusiness.com
Платформа Aura функционише на три основна слоја. Први је блокчејн – овде користе Quorum, што је модификовани Ethereum. То није обичан блокчејн као Bitcoin, где свако може да се прикључи. Овде имамо proof-of-authority, па само одабрани субјекти могу да потврђују трансакције. То доноси већу контролу и брзину.
Други слој су смарт-контракти. Они управљају целом логиком пасоша – ко шта може да ради, који подаци су доступни, када могу да се ажурирају. Трећи слој је интерфејс са којим ми као потрошачи долазимо у контакт. Сканирмо QR код на производу и видимо његову историју.
Повезивање физичког производа са дигиталним записом одвија се преко NFC, RFID или управо тих QR кодова. Сваки производ добија јединствени идентификатор који га повезује са NFT на блокчејну. Звучи компликовано, али у пракси је као скенирање бар-кода.
Занимљива ствар у вези приватности – користе zero-knowledge proofs. Захваљујући томе можеш да докажеш одређене чињенице о производу без откривања свих детаља. На пример, можеш да потврдиш да је ташна оригинална, али да не покажеш колико си је платио.
Животни циклус дигиталног пасоша изгледа овако:
- Издавање – произвођач издаје пасош за нови производ, уноси основне податке као што су модел, датум производње, материјали
- Ажурирање – током целог периода коришћења можете додавати информације о сервисима, поправкама, сертификатима
- Верификација – у сваком тренутку можете проверити аутентичност и историју производа
- Препродаја – приликом продаје пасош прелази на новог власника са комплетном историјом
Систем је заиста брз – више од 1.000 трансакција у секунди са кашњењем мањим од 400 ms. Израда једног пасоша кошта од 0,50 до 2 долара, што уопште није скупо за овакву технологију.
{
"productId": "LV-2024-BAG-001",
"brand": "Louis Vuitton",
"model": "Neverfull MM",
"manufacturingDate": "2024-03-15",
"materials": ["кожа", "платно"],
"certifications": ["одржива_кожа"],
"ownership": [
{
"owner": "0x1234...abcd",
"from": "2024-03-20",
"to": "2024-08-10"
}
]
}
Сећам се када сам први пут видео такав пасош на делу – скенирао сам код на сату и одједном сам имао приступ целој његовој историји. Ко га је направио, одакле потичу материјали, да ли је пролазио неке сервисе. Помало као CSI, али за производе.
Наравно, није све идеално. Понекад веза зашкрипи, неки старији телефони имају проблеме са NFC-ом. Али уопштено, технологија ради стабилно.
Сва та инфраструктура отвара потпуно нове могућности за целу индустрију и мења начин размишљања о власништву.

фото: auraconsortium.com
Предности и изазови за брендове и потрошаче
Дигитални пасоши производа у луксузном сегменту су тема која се у последње време све чешће појављује у разговорима са клијентима. Видим јасну поделу на користи и изазове који погађају како брендове, тако и њихове клијенте.
| Предности | Изазови |
|---|---|
| Смањење фалсификата на за учесничке брендове | Трошкови интеграције оптерећују мање компаније |
| Пораст вредности препродаје за захваљујући документованој аутентичности | Дебата приватност vs. транспарентност – ко има приступ подацима |
| Веће поверење клијената у онлајн куповину | Потреба за едукацијом потрошача у области нових технологија |
| Могућност праћења историје производа током целог његовог животног века | Ризик од дигиталне искључености старијих клијената |
Морам да признам, бројке су импресивне. Када клијент купује торбу за неколико хиљада злотих, додатних 50 гроша за дигитални пасош делује смешно. Проблем се, међутим, јавља код мањих произвођача накита или аксесоара. За њих је сваки злот важан.
Louis Vuitton је увео систем још 2021. године и резултати су опипљиви. Један од њихових клијената ми је рекао: „Сада могу мирно да купујем половне ствари, јер знам да је оригинал.” Вредност препродаје њихових торби заиста је у просеку порасла за 8% тамо где се користе дигиталне верификације.

фот. eu.louisvuitton.com
Али постоји једна зачкољица – питање приватности. Неки клијенти се осећају нелагодно знајући да сваки скенирани QR код може негде бити евидентиран. Ко има право да зна да сам продао сат? Где ти подаци завршавају?
С друге стране, брендови добијају невероватну предност над фалсификаторима. Они једноставно не могу да прате темпо копирања сложених система аутентификације. То је помало као трка у наоружању, само у свету моде.
Проблем дигиталне искључености такође није занемарљив. Моја тетка има 70 година и још увек купује луксузне парфеме. Да ли ће знати да користи апликацију за верификацију? Сумњам.
Сва ова питања добиће нову димензију када на снагу ступе предстојеће регулативе Европске уније.
Шта даље? Регулативе и трендови до 2030. године
На панелу Vogue Business у септембру ове године један од директора Chanel рекао је нешто што ме изненадило. Изјавио је да ће за пет година сваки њихов производ имати дигитални пасош. Тада ми се то чинило као претеривање, али сада видим да можда и није.
Ево кључних датума које вреди запамтити:
| Датум | Догађај |
|---|---|
| 07.2025 | Објављивање стандарда UN/ISO за DPP |
| 01.2027 | Почетак примене ЕУ захтева за Дигитални пасош производа (ESPR) |
| 12.2030 | Прогноза: 50% луксузних добара са DPP |
Регулација ЕУ је прави game changer. Од 2027. године произвођачи ће морати да опреме своје производе дигиталним пасошима у складу са ESPR. Ово није опција – ово је обавеза. Компаније које се не прилагоде једноставно неће моћи да продају у ЕУ.
Стандард UN/ISO треба да буде објављен већ у јулу наредне године. То значи да ће технички стандарди бити јасно дефинисани две године пре ступања прописа на снагу. Паметно планирање од стране регулатора.
Прогнозе говоре о 50% пенетрацији у сегменту luxury до 2030. године. Звучи много? Мислим да може бити и више. Купци све чешће питају о пореклу производа, о њиховој аутентичности. Посебно млађи потрошачи.
Технолошки трендови иду још даље. Вештачка интелигенција ће предвиђати када је торби или сату потребно одржавање. Токенизација RWA – Real World Assets – омогућиће лакшу трговину половном луксузном робом. То може потпуно променити секундарно тржиште.

фото: velloy.com
“Дигитализација није будућност, већ садашњост” – рекао је CEO једне од највећих швајцарских марки сатова.
Шта ако компаније не буду пратиле темпо? Изгубиће приступ европском тржишту. Шта ако технологија не буде спремна на време? Може доћи до регулаторног хаоса. Али шта ако све успе? Тада имамо прилику за најтранспарентније luxury тржиште у историји.
Мислим да ће наредних пет година бити фасцинантан период. Неке марке већ тестирају решења, друге још увек размишљају. Али време за размишљање се завршава.
Од аутентичности до одрживе будућности
Аутентичност је као аура око бренда – може се осетити, али је тешко ухватити. Данас та аура мора бити подржана конкретним поступцима.
Четири кључне лекције са нашег пута: транспарентност гради поверење јаче од најбољих маркетиншких кампања. Технологија може служити етици, ако знамо како да је искористимо. Потрошачи су спремни да плате више за поштене производе, али само када су сигурни шта купују. Европске регулације нису препрека, већ прилика за конкурентску предност.
Сећам се разговора са власником мале текстилне фирме из Лођа. Говорио је да се годинама плашио да покаже своје добављаче, јер је конкуренција могла да их „откупи”. Данас зна да је отвореност његов највећи адут. Купци долазе управо зато што виде целу причу производа.

фото: luxus-plus.com
Ево три корака која можеш предузети већ сутра:
- Уради ревизију свог ланца снабдевања – чак и ако водиш самосталну делатност, провери одакле потичу твоји материјали и да ли добављачи деле твоје вредности.
- Едукуј своје клијенте кроз сторителинг – причај приче о својим производима, приказуј процес стварања, дели изазове и успехе.
- Придружи се иницијативама у оквиру индустрије или локалним групама предузетника који се залажу за одрживи развој – у Пољској управо настају прве радне групе при Министарству за дигитализацију, које ће обликовати увођење дигиталних пасоша за производе.
Замишљам Пољску 2030. године, где сваки производ има свој дигитални идентитет. Где потрошач у продавници скенира код и одмах зна да ли је памук у мајици произведен етички, а електроника са поштовањем према животној средини. Ово није научна фантастика. Ово је наша најближа будућност.
Истина је – не морамо да чекамо савршена решења. Можемо да почнемо малим корацима. Од питања која постављамо нашим добављачима. Од прича које причамо нашим клијентима.
Сутра почиње од одлука које доносимо данас.
Марио
уредник lifestyle & business
Luxury Blog








Оставите коментар